ابزارگرایی کیفری عبارت است از «استفاده از مقولات کیفری بهعنوان در دسترسترین ابزار برای دستیابی به هر هدف و مصلحتی، به منظور حل یا تسکین سریع و آسان یک مسأله، بدون در نظر گرفتنِ اصول مسلّم حقوقی و اخلاقی». در نوشتار حاضر در پاسخ به این پرسش که زمینهسازهای بروز ابزارگرایی کیفری در نظامهای سیاست جنایی کدام اند، دو دسته عوامل را برشمردهایم: نخست بسترهای نظری شامل بنیانهای سیاسی، مدل سیاست جنایی و مبانی اخلاقی. دوم بسترهای عملی که دربرگیرنده غلبه عقلانیت ابزاری و تکگفتاری در حوزه عمومی، مناسبات قدرت و در نهایت ویژگیهای فردیِ کارگزاران سیاست جنایی است. سپس در پاسخ به این پرسش که برای برونرفت سیاست جنایی از ابزارگرایی کیفری چه میتوان کرد، خنثیسازی بسترهای ابزارگرایی کیفری از طریق مستقر کردنِ اخلاق فضیلتگرای اسلامی به جای اخلاق پیامدگرا بهویژه در بنیانهای سیاسی، اجرای فرایندهای تقنینی، قضایی و اجراییِ سیاست جنایی در حوزه عمومی و در فضای مفاهمه، ارتقای دانش دستاندرکاران سیاست جنایی و گزینش افراد خلاق و عاری از مشکلات روانشناختی برای تصدیِ این سمتها مطرح میشود.
Penal instrumentalism means resorting to criminal matters as the most accessible instrument to achieve any goals and goods for a quick and easy resolution and relief of a problem, by ignoring the evident legal and moral principles. In this essay for answering to what contexts reveal the penal instrumentalism in the criminal policy systems, we numerate two set of factors: first, theoretical contexts involving theoretical foundations which, if will be accepted by criminal policy makers,they will contextualize instrumental usage of criminal matters. Political foundations, criminal policy models, and moral bases are embedded in this category. Second, the practical contexts mean those facts and circumstances which if exist, can actuate criminal policy makers, aside from their theoretical foundations, to penal instrumentalism. Domination of instrumental rationality and monologue in the public sphere, power and authority relations, and finally individual characteristics of criminal policy agents are embedded in this category.