per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
5
30
81960
Original Article
برخی از جلوههای بارز الگوی دادرسی منصفانه در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392
Some of the Characteristics of the due Process Model in the Criminal Procedure Act 1392
بهارک شاهد
baharak.shahed@gmail.com
1
نسرین مهرا
n_mehra@sbu.ac.ir
2
دانشجوی دوره دکترای تخصصی حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی نیمهوقت گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الگوی دادرسی منصفانه، به لحاظ سازگاری با مفهوم عدالت در اسلام، مبانی آیین دادرسی کیفری، قانون اساسی، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی 1996، موازین حقوق بشر و عقل سلیم، باید مورد توجه قانونگذار قرار گیرد و بدون آن نظام عدالت کیفری با بحران مواجه خواهد شد. قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، به صراحت به لزوم منصفانه و عادلانه بودن دادرسی اشاره نکرده، اما به ضرورت تحقق برخی از شاخصهای دادرسی منصفانه نظر داشته است، لکن به دلیل عدم الگوگرایی و قرار نگرفتن مواد قانون تحت پوشش الگوی منسجم و نظاممند و وجود موانع ساختاری و قانونی، امکان تحقق دادرسی منصفانه با چالش جدی مواجه است، به طوری که اشاره پراکنده قانونگذار به برخی از معیارها، بدون در نظر گرفتن ضوابط خاصی، موجب منصفانه شدن دادرسی نخواهد شد. از آنجایی که الگو، بررسی دقیق و پیشبینی عملکرد آینده نظام عدالت کیفری را محقق میسازد، از اینرو با نظر بر امکان یا عدم تحقق دادرسی منصفانه در قانون آیین دادرسی کیفری، برخی از شاخصهای مهم الگوی دادرسی منصفانه یعنی، استقلال و بیطرفی سازمان قضایی، برابری قضایی و حفظ حقوق طرفین دعوا در سه گفتار مورد بررسی قرار گرفته است.
The Due process model, in terms of compatibility with the concept of Justice in Sharia, Principles of Criminal Procedure, the Constitution, the International Covenant on Civil and Political Rights 1996, human rights standards and common sense, should be of interest to the legislator and without it, the criminal justice system will be confronted with a crisis. The Criminal Procedure Act 1392 explicitly to the necessity of being fair trial has not mentioned, but the identification of some of the essential indicators of a fair trial has been necessary. Referable to the lack of modilization and structural barriers, legal and practical, and enforcement mechanisms, the creation of a fair trial does not have to be perfect. As noted scattered legislator to some criteria, without paying attention to specific measures, would not be comely to the transactions. Detailed recaps and predictions of future performance of the criminal justice may be predicted by model of criminal proceeding. The independence and neutrality of the judicial system, judicial equality and protect the rights of the accused in the criminal procedure law 1392, as the most important characteristics of a fair trial will be considered into.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81960_fb4ce40c146d5c5ec8db1fe0974e99c1.pdf
دادرسی منصفانه
برابری سلاحها
حقوق متهم
بیطرفی مقام قضایی
Fair trial
Equality of Weapons
Rights of Accused
Disinterest of the Evaluator
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
31
56
81968
Original Article
مبانی «نظریه انتخاب منطقی» در پیشگیری وضعی
Rationality Foundations of Situational Crime Prevention
مهدی مقیمی
m60_moghimi@yahoo.com
1
گروه آموزشی جرم شناسی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین. استادیار گروه.
زمینه و هدف: بزهکار بالقوه در مواجهه با موقعیت جرم، اقدام به تصمیم گیری می کند. مبدعان پیشگیری وضعی، تصمیم به ارتکاب جرم را براساس «نظریه انتخاب منطقی» تحلیل می کنند. تحلیل مبنایی این نظریه در پیشگیری وضعی نشان می دهد که از میان عقل و امیال، امیال راهبر بزهکار بالقوه است و عقل در این فرایند، به صرفهترین راه را در اختیار او می گذارد. بزهکار بالقوه براساس منطقِ «پاداش-هزینه/تنبیه» درباره ارتکاب جرم تصمیم گیری می کند. هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه مبانی «فلسفی» و «پوزیتیویستی» عقلانیت پیشگیری وضعی با استناد به ریشه ها و پیشینه های نظریه انتخاب منطقی است. روش تحقیق: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است. پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی به زبان فارسی و انگلیسی انجام شده است. یافته ها و نتایج: یافته های فلسفی این مقاله نشان می دهد که «نظریه انتخاب منطقی»، معرف نظام عقلانیت در پیشگیری وضعی است. این نظریه با استناد به فلسفه «هیوم»، از میان عقل و امیال، امیال را راهبر بزهکار بالقوه می داند و با الگوبرداری از دیدگاه های فلسفی بنتام و میل، انتخاب آماج را تابع «منفعت» می داند. با جمع این دو دیدگاه، بزهکار بالقوه با هدایت امیال، کوتاه ترین و اقتصادی ترین هدف را آماج جرم قرار می دهد. ا تقلیل بزهکار بالقوه به موجودی محاسبه گر یا ماشینحساب، ارزش ها، معنویت و سعادت مفهومی ندارد زیرا اهداف توسط امیال و برای دستیابی به منفعت کوتاهمدت مادی، با محاسبات اقتصادی (هزینه- سود) تعیین می شود.
Background and Objectives: Situational prevention is an approach which, by concentrating on “situation”, considers the environment as being more effective in crime commission from among “human” and “environment”. With this takeaway, “human” assumes a weaker role in situational prevention analyses; however, some perspectives of this kind of prevention, especially perspectives related with “decision-making systems of the potential offender in the face of the crime situation” can implicitly provide insights into his system of rationality, will, passions and instincts. This article is aimed to explore the basics of one of these insights, i.e., situational prevention rationality. This rationality involves certain “philosophical” and “positivist” principles.Methodology: This research is applied in terms of goals and from a methodological point of view, it is based on documents. The research has been conducted by using library studies, internet sources, articles and Persian and English researches. Note taking was used to gather data also.Findings and Results: By invoking to the Hume's philosophy, situational prevention believes passions to direct the potential offender. The potential offender chooses his targets by directing passions by the shortest means possible in the direction of his benefits. Inspired by Bentham and Mill's philosophical perspectives, i.e., attraction of pleasures and avoidance of pains, situational prevention theorists consider the choice of target on the part of the potential offender as a function of the principle of “utility”. From a positivist point of view, situational prevention believes the potential offender to be a function of reward-punishment pattern as it models behaviorist psychology.Sociologically, the cost-benefit model has been introduced as a basis for the potential offender's decision making. Accordingly, the situational rationality system is a nominal/ instrumental rationality which, considering all human's behaviors as “purposeful”, directs rationality towards the “logic of calculus”. This kind of thinking reduces man to an evaluating/ calculating creature. In this system of rationality, values, spirituality and happiness are nonsensical, because goals are mostly determined by passions for gaining short-term material benefits via economic estimates (cost-benefit). This denotes reducing a truth-seeking man (goal-setting criteria) to an effective man (the rationale for determining means).
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81968_4cf7fbd1a763f55a10e03d6fe173a7ef.pdf
پیشگیری وضعی
عقلانیت
منطق
محاسبه
اقتصاد
نفع
هزینه
Situational prevention
Reasoning
Rationale
Calculus
Economy
Cost
Benefit
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
57
97
81969
Original Article
پیشگیری از انتقال عواید ناشی از جرایم سازمانیافته در حقوق کیفری ایران و اسناد بینالمللی
Prevention of Transmitting Incomes of Organized Crimes in Iran's Criminal Law and International Documents
یاسر غلام نژاد
yaser.gholamnejad@gmail.com
1
محمدعلی مهدوی ثابت
m_mahdavisabet@srbiau.ac.ir
2
حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکده حقوق واحد علوم و تحقیقات تهران تهران ایران
استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
امروزه جرایم با توجه به شیوههای ارتکابِ آنها شکل نوینی به خود گرفتهاند. از جملة این مواردِ تغییر نحوة ارتکابِ جرم، ارتکاب به صورت گروهی و سازماندهیشده میباشد. مجرمان سازمانیافته با فعالیتهای گستردة خود نهتنها منافع مالی زیادی را کسب مینمایند بلکه فعالیت مجرمانة آنها، قدرت اثربخشی بر سایر بخشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به آنان اعطاء مینماید. از اینرو یکی از دغدغههای متولیانِ حفظِ امنیت در جامعه علاوهبر بهکارگیری تدابیر سرکوبگرانه و بازپروری عادلانة بزهکاران، توسل به اقدامات پیشگیرانة وضعی و اجتماعی است تا با سختتر نمودن فرایند ارتکاب و مراحل پس از آن، به ویژه جلوگیری از انتقال عواید ناشی از این جرایم از گسترش آنها در جوامع جلوگیری شود.از همین رو، بعضی از اسناد بینالمللیِ مرتبط با این نوع جرایم از جمله کنوانسیون مریدا و پالرمو برخی اقدامات پیشگیرانة کنشی و واکنشی را طرح نمودهاند و تدابیر و اقداماتی را برای مقابلة مؤثر با انتقال عواید ناشی از این نوع جرایم در سطح ملی و فراملی پیشبینی و ارائه کردهاند.بر همین اساس، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از راهکارهای ارائهشده در کنوانسیونهای مزبور مبادرت به وضع اقدامات پیشگیرانه در برخی از قوانین از جمله قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و قانون مبارزه با پولشویی نموده است.
Nowadays, offences have had new forms with due attention to methods of their commission. Amongst them, it can be mentioned to changing method of commission of an offence, whether in a group or in an organized way. The organized offenders not only gain many financial advantages by their widespread activities, but also by their criminal activities, they attain power of effect on other economic, social and politic sections. Therefore, today one of the disturbances of administrators, who preserve security in society, is to resort to a set of social and situational preventive actions as well as punishing plans and equitably corrective training for guilties, until with making harder commission of offence process and its next steps, specifically preventing transmitting incomes of these crimes, we can prevent spreading them in societies.Therefore, some international documents related to these kinds of crimes such as Merida and Palermo conventions have introduced some actional and reactional activities and they have suggested some plans in order to effectively confront with transmitting incomes of these kinds of crimes at national and international levels.So, the state of Islamic Republic of Iran also has attempted to deduct preventive actions in some conventions such as Promoting Ministerial Health and Conflicting Corruption Convention, Conflicting Money Laundering Convention with due attention to international documents.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81969_19789d521d772e9ea5b6f38aebd176c4.pdf
جرایم سازمانیافته
عواید ناشی از جرم
جرم
اسناد بینالمللی
Organized crimes
Incomes of Crimes
Crimes
International Documents
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
99
123
81970
Original Article
بررسی رویکرد قانون آیین دادرسی کیفری (1392) به حقوق شاهد و مطلع در مرحله تحقیقات مقدماتی و میزان انطباق آن با اسناد بینالمللی و منطقهای
The New Criminal Procedure Law Approach to Witness and Informed Rights in the Preliminary Research Phase and its Compliance with International and Regional Documents
عباس اختری
abbas.akhtari@gmail.com
1
حسنعلی مؤذنزادگان
moazenzadegan@atu.ac.ir
2
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه حقوق، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
دانشیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شهادت به عنوان یک دلیل اثباتکننده جرم، پس از اقرار جایگاه ویژهای را در سامانه عدالت کیفری ایران به خود اختصاص داده است و برخلاف برخی ادله مانند اقرار، تحصیل آن نیازمند مشارکت شهروندان است. در این فرایند، تحقق نقش کارکردگرا برای شهود و مطلعین، مستلزم به کارگیری شیوههای حمایتی خاصی است که ریشه در حمایت از حقهای فردی و اجتماعی داشته و تا اندازه قابلتوجهی دارای مبانی حقوق بشری هستند. لذا برای شناخت مبنای این اقدامات، شایسته است تمهیدات آن را برمبنای صیانت از حقوق فردی و کرامت انسانی بشر و حمایت از عدالت ترسیم نمود. در این زمینه، قانون آیین دادرسی کیفری ایران (1392) در مقایسه با قوانین سابق، رویکرد انفعالی خود را کنار نهاده و بر تعریف و تخصیص حقوق ویژه شهود و مطلعین اراده نموده است، مانند حمایت صریح از امنیت شهود و حفظ هویت آنها. مقایسه قانون داخلی با اسناد بینالمللی و منطقهای نیز بیانگر انطباق نسبی رویکرد فعلی قانونگذار داخلی با موازین حقوق بشر بوده است، هرچند در برخی موضوعات از جمله اعتبار شهادت زنان و حق یا تکلیف تلقی نمودن آن، با چالشهایی مواجه بودهایم. با این حال، نتایج مطالعات ما نشان داد قانون آیین دادرسی کیفری لاحق، مقررات حقمدارانه بیشتری را نسبت به نقش شاهد و مطلع در مقایسه با قوانین سابق دربرداشته است.
The testimony as a proof of crime, after confession, has a special place in Iran's criminal justice system and unlike some of the evidence, such as confession, education requires citizens to participate. In this process, the fulfillment of the functionalist role for intuition and knowledge requires the use of certain supportive methods that are rooted in the protection of individual and social rights and, to a significant extent, have the foundations of human rights. Therefore, in order to understand the basis of these measures, it is desirable to draw up its provisions based on the protection of human rights and human dignity and the promotion of justice. The Iranian version of Iran's Code of Conduct also replaced the passive approach in the new version in comparison with the previous laws and determined the definition and allocation of the special rights of witnesses and informers. The comparison of domestic law with international and regional documents also reflects the relative alignment of the current domestic lawmaker's approach to human rights standards. However, in some areas such as women's testimony, we have faced challenges. However, the results of our studies have shown that the Criminal Procedure Code provides more legitimate regulation than the role of witnesses and informants in comparison to former laws.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81970_838bbf5bb93c8a2e136d798947d03ccd.pdf
حقوق شاهد
حقوق مطلع
تحقیقات مقدماتی
قانون آیین دادرسی کیفری
اسناد بینالمللی و منطقهای
Witness’s Rights
Informed Rights
Initial Investigations
Criminal Procedure Code
International and Regional Documents
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
125
151
81987
Original Article
تحلیل حقوقی بزه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق دیوارکشی اراضی زراعی و باغها با تأکید بر رویه قضایی
Legal Analysis of the Illegal Alteration of Land Use by Fencing in Agricultural Lands and Gardens with an Emphasis on Judicial Precedent
حمید بهرهمند
bahrmand@ut.ac.ir
1
ناصر قنبریان
n.ghanbarian67@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران،
کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
تغییر غیرمجاز کاربری در سال 1374 جرمانگاری شده و در سال 1385 دستخوش اصلاحات و الحاقاتی قرار گرفت. این جرم با وجود قابلیت مقایسه با عناوینی همچون تخریب، تصرف عدوانی و اصطلاح عرفی «زمینخواری»، به مثابه بزهی خاص تعریف شده و ارکان و عناصری مختص به خود دارد. تغییر کاربری غیرمجاز دو نوع است: تغییر کاربری از طریق اجرای فعالیتهای تبصره 1 ماده 1 که بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع این تبصره صورت میپذیرد و تغییر کاربری غیرمجاز از طریق اجرای فعالیتهای تبصره 4 الحاقی به ماده 1 بدون اخذ موافقت سازمان جهاد کشاورزی استانها و رعایت ضوابط زیستمحیطی. لازمه تحقق بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها، علاوهبر عدم رعایت ضوابط و مقررات مربوط به تغییر کاربری، احراز شرط «مانعیت از تداوم تولید» است. دیوارکشی اراضی زراعی و باغها با توجه به اینکه وابسته به بخش کشاورزی میباشد، ذیل فعالیتهای موضوع تبصره 4 مذکور قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1385 قرار گرفته و در فرضی که مانع از تداوم امر تولید باشد، نیازمند اخذ موافقت از سازمان جهاد کشاورزی استان و رعایت ضوابط زیستمحیطی است. این نوشتار با نگرش توصیفی ـ تحلیلی و با در نظر گرفتن تغییر کاربری غیرمجاز در قانون حفظ کاربری مصوب سال 1374 و اصلاحیه سال 1385 و نیز تکیه بر آرای محاکم کیفری ایران، به این نتیجه نائل شد که جرم تغییر کاربری غیرمجاز در صورتی واقع میشود که دیوارکشی اراضی زراعی و باغها مانع از تداوم تولید در بخش کشاورزی گردد.
The unauthorized alteration of land use was criminalized in 1374 and has been amended in 1385. Although it can be compared with destruction and illegal possession, this offense is defined as a specific crime and has its own elements. There is two kind of unauthorized alteration: the alteration through conducts specified in note 1, article 1, without the permission of the commission mentioned in this note, and through conducts specified in note 4 without obtaining the agreement of the Agricultural Jihad Organization of the provinces and without observance of environmental regulations. To be convicted of this crime two element must be proved: The requirements of regulations related to the alteration of use and the “reserve of continuity of production” requirement is violated. Fencing in Agricultural Lands and Gardens considering that it is dependent on the agricultural sector, is subject to the conducts specified in note 4 of article 1 of Conservation of Agricultural Land and Gardens Act, approved in 1385, and requires the approval of the provincial Agricultural Jihad Organization and compliance with environmental regulations if it is not supposed as an obstacle to the continuation of production. This paper, with a descriptive-analytical approach and taking into account the Conservation of Agricultural Land and Gardens Act, approved in 1374 amended in 1385, as well as focusing on the judicial precedent of the Iranian criminal courts, concluded that, if fencing in agricultural land and gardens prevents the continuation of production in the agricultural sector, the unauthorized alteration offense occurs.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81987_cb53a299a8885c83162ca7005130c83f.pdf
تغییر کاربری غیرمجاز
دیوارکشی
اراضی زراعی
باغ
رویه قضایی
Unauthorized Alteration of Land Use
Fencing
Agricultural Land
Gardens
judicial precedent
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
153
182
81990
Original Article
تحلیل کیفرشناختی قانون جزای عرفی مصوب 1295 شمسی
Penological Analysis of Customary Penal Code
مهدی صبوریپور
m_sabooripour@sbu.ac.ir
1
ایرج خلیلزاده
irajkhalilzade@gmail.com
2
عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
قانون جزای عرفی (1295 ش)، نخستین قانوننامه ماهوی در تاریخ تحولات حقوق کیفری ایران میباشد. اهمیت این قانون که 38 سال بعد از قانوننامه کنت (1258 ش) تنظیم شد این است که همچون قانون کنت زیربنای قانونهای کیفری بعد از خود در ایران را تشکیل میدهد. این قانون از حیث تقسیمبندی نوین جرایم، مجازاتها و تفصیلی که نسبت به قانون کنت داشته و تا زمان تصویب آن بیسابقه بوده است، اهمیت بسیاری دارد. این مقررات هم نشانگر تحولات حقوق کیفری ایران و هم بیانگر فرهنگ حقوقی و اجتماعی ایران یکصد سال پیش است. بسیاری از نهادهای حقوق کیفری کنونی ریشه در سالهای گذشته، حتی پیش از مشروطه دارد. شناخت گونهشناسی جرم و مجازات در قانون جزای عرفی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونهای که این قانون تأثیرات بسیاری از حیث جرمانگاری، تقسیمبندی نوین جرایم، تعیین کیفرهای متنوع به ویژه حبس، شناسایی نهادهای مختلف و پیشبینی اصولی همچون اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها بر قوانین کیفری بعد از خود (از سال 1304 تا سال 1392) داشته است. تقسیمبندی جرایم به سه گروه جرایم علیه اشخاص، اموال و امنیت اولین بار توسط این قانون صورت گرفت و مجازات حبس به صورت سازمانیافته و گسترده از این طریق وارد نظام حقوق کیفری ایران شد. در مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق مطالعات کتابخانهای به تحلیل کیفرشناختی قانون جزای عرفی و بیان نظام کیفرهای این قانون و ارزیابی کیفرشناختی آن بر اساس کارکردهای مجازات پرداخته میشود. به عنوان نتیجه باید گفت، اصلیترین هدف قانون جزای عرفی از تعیین کیفر (به ویژه کیفر حبس)، ناتوانسازی و اصلاح و تربیت بزهکاران است.
Customary Criminal Code (1916) is the first substantial code in Iranian criminal law. This Code is ratified about 38 years after Counte Code (1879). Its importance is that it makes the substructures of its post criminal codes. This Code is very important due to new division of crimes, penalties and explanations of Counte Code which was unprecedented. These regulations show Iranian criminal law developments and Iranian legal social culture in 100 years ago. Many of current criminal law organizations go back to even pre-constitutional period. Recognition of the typology of crime and punishment in customary penal code is of great importance. So that, this law has many effects in criminalization, the new division of crimes, determination of various penalties, especially imprisonment, identification of different institutions and principles predictions such as the principle of legality of crimes and punishments on the penal codes after itself (from 1304 to 1392). The crimes divided into three groups of crimes against persons, property and security the first time was done by this law and the sentence of imprisonment organized and widespread in this way entered into Iran Criminal Law System. In the present article explain the penological analysis of Customary Penal Code and the statement of the penals system of this law and penological evaluation based on the functions of punishment.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81990_6cbb2b29fff9ddebf01237b565f9537f.pdf
تاریخ حقوق کیفری
کیفرشناسی
قانون جزای عرفی
نصرتالدوله
گونهشناسی جرایم و مجازاتها
Customary Criminal Code
Firooz Mirza Nosratodoleh
History of Criminal Law
Crimes and Penalties Typology
Penology
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2018-11-22
6
12
183
206
81991
Original Article
امکانسنجی کاربست نهادهای جزایی نوپیدا در حدود
Feasibility Study of Utilization of Modern Criminal Institutions in Islamic Prescribed Punishments (Hodud)
رحیم نوبهار
r-nobahar@sbu.ac.ir
1
حسین خدایار
hossein.khodayar@gmail.com
2
دانشیار دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
در تلقی رایج، تغییرناپذیر قلمداد کردن مجازاتهای حدی سبب شده است تا نهادهای جزایی نوپیدا در حدود راه پیدا نکند. این در حالی است که این نهادها اغلب از آنروی که عقلاییاند در تعزیرات جریان مییابند. این پژوهش با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی نشان میدهد که ثبات کیفرهای حدی مانع ورود نهادهای جزایی نوپیدا به آنها نیست. تمسک به اطلاق ادله تعیینکننده کیفرهای حدی، دلیل مناسبی برای نفی جریان نهادهای جزایی نوپیدا در حدود نیست. حتی بر فرض پذیرش ثبات و تغییرنابرداری کیفرهای حدی، شارع مقدس اسلام در پی نفی جریان نهادهای جزایی نوپیدا در حدود نبوده است. مقاله همچنین نشان میدهد که احکامی مانند عدم جواز تعطیل حد یا تأخیر در اجرای آن، مانع کاربست نهادهایی مانند تعویق و تعلیق مجازات و ممنوعیت مجازات مضاعف در حدود نیست.
In traditional view in Islamic jurisprudence, Prescribed Punishments (Hodud) are often understood as unchangeable and inflexible. This, in its turn, has led the modern criminal institutions not to be applied in prescribed punishments. Indeed, while modern criminal entities are welcomed in discretionary punishments (Tazirat), they have been hardly welcomed in Hodud. The result has been a more differential system of punishment containing had and Tazir with different laws and rules. Having chosen an analytical-critical methodology, this paper shows that even inflexibility of prescribed punishments is not a cause for modern criminal entities not to be applied in them. Reliance upon unconditionality (Itlaq) of the evidences related to prescribed punishments is not a sufficient and convincing argument to put prescribed punishments far from the modern entities. Also this paper shows that impermissibility of postponement of Had and its cancelation, as insisted in religious texts, is not inconsistent with criminal concepts like deferment of judgement, suspension of punishment and prohibition of double punishment.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_81991_4cba9e190c5ddd81786a851839989ab8.pdf
نهادهای جزایی نوپیدا
حد
تعطیل حد
تأخیر در اجرای حد
ممنوعیت مجازات مضاعف
Modern Criminal Entities
Prescribed Punishments (Hodud)
Cancellation of Had
Postponement of Had
Prohibition of Double Punishment