per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
5
38
48755
Original Article
مسؤولیت بینالمللی ناشی از نقض تعهد به استرداد یا محاکمه در پرتو رأی دیوان بینالمللی دادگستری در دعوای بلژیک علیه سنگال
International Responsibility Arising from the Breach of the Obligation to Extradite or Prosecute in the light of the International Court of Justice in the case of Belgium against Senegal
محمدحسین رمضانی قوامآبادی
1
دانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
تعهد به استرداد یا محاکمه یکی از مهمترین موضوعات مطروحه در همکاری و معاضدت قضایی است. هدف اصلی از اِعمال این تعهد مبارزه با بیکیفرمانی میباشد. کنوانسیونهای گوناگون هرکدام این تعهد را با تقدم محاکمه یا استرداد مورد شناسایی قرار دادهاند. در هر حال آنچه مهم مینماید مبارزه با شدیدترین جنایاتی است که مورد اهتمام جامعه بینالمللی در کل میباشد. در راستای انجام تعهد به استرداد یا محاکمه، دولتها مکلف به اتخاذ تدابیر لازم جهت محاکمه اعم از قانونگذاری، تعقیب و تحقیق مرتکب و ارجاع پرونده به محاکم قضایی هستند. نقض این تعهد موجب مسؤولیت بینالمللی دولت خواهد شد. این تحقیق درصدد تبیین نقض تعهد به استرداد یا محاکمه در پرتو کنوانسیون منع شکنجه در چارچوب رأی 2012 دیوان بینالمللی دادگستری میباشد.
The obligation to extradite or prosecute is a one of the most important issue of cooperation and mutual legal assistance. The main goal of the exercise of this commitment is the fight against impunity. Various conventions any prosecute or extradition has recognized this commitment with priority. In any case, what matters is combat the most serious crimes of concern is the international community as a whole. In order to fulfill the obligation to extradite or prosecute, the government obliged to take all appropriate measures, including legislation for the trial, the prosecution and investigation and referred the case to the courts of law are committed. Breach of this obligation will lead to international responsibility. This study attempts to explain the breach of the obligation to extradite or prosecute in the light of the Convention against Torture in the framework of the International Court of Justice is the rate in 2012.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48755_dea410cdef008358b4f6b446a7a73f01.pdf
استرداد
مسؤولیت بینالمللی
عرف
قاعده آمره
شکنجه
Extradition
international responsibility
Costume
Jus Cogens
Tort
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
39
61
48760
Original Article
پیشینه و مبانی تشکیل پلیس قضایی در حقوق ایران
Background and Basis of the Constitution of the Judicial Police in Iran’s Legal System
حسنعلی مؤذنزادگان
moazenzadegan@gmail.com
1
محمد فرجی
mohammad.faraji.m.f@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجو دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
اهمیّت چگونگی کشف جرم و تحقیقات پلیسی از یک سو به لزوم حفظ حقوق شهروندان و از سوی دیگر به لزوم عملکرد دقیق و سریع در این باره به منظورِ تأمین امنیت اجتماعی، باز میگردد. با وجود تقسیمبندی تخصصیِ نیروهای پلیس در برخی کشورها، در قانونگذاری ایران، این تقسیمبندی مورد نظر نبوده است. با این همه، مقررات قانون آیین دادرسی کیفری نو به ویژه ماده 30 آن به معیارهای پلیس قضایی نزدیک شده است. آنچه از لزوم تشکیل پلیس قضایی مدنظر است، تحقق معیارهایی مشخص است که پلیس قضایی باید واجد آن باشد. قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی تشکیل پلیس قضایی را پیشبینی کرده است. پیرو قانون پیشگفته، لایحه تشکیل پلیس قضایی توسط قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما این لایحه تنها به تشکیل پلیس قضایی به عنوان یک سازمان جداگانهِ تحت اشراف قوه قضائیه اشاره نموده و به معیارهای بایسته تشکیل این نهاد توجه نداشته است. معیارهای لازم برای تشکیل پلیس قضایی که لزوم کارآزمودگی و توان تخصصی پلیس قضایی از طریق آموزشهای مستمر و تحت اقتدار مقام قضایی بودن این نهاد است و از حیث سازمانی در قوه مجریه قرار میگیرد، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
The importance of crime detection and police investigation, on the one hand, derives from the necessity of protecting individual right and on the other hand, from the effective function of the police in order to protect social security. In spite of the specialized police division in some country, it has not been followed by criminal procedure law of Iran. After all, new enacted criminal procedure law, particularly article 30, somehow meets its criteria. In terms of establishing judicial police, regarding some certain criteria necessary for it, is intended. The fifth economic, social and cultural development program law of Islamic Republic of Iran provided its establishment; the judicial police establishment bill sent to parliament by judicial branch but the bill consider judicial police under the supervision of judicial branch and does not refer to the criteria. The criteria necessary for establishing judicial police, which are being specialized and under authorization of judicial authorities with organizationally establishing in the executive branch, would be discussed precisely in this article.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48760_ba1d1625546f86bbef08a65596f1eb34.pdf
پلیس قضایی
پلیس اداری
کارت ویژه پلیس قضایی
سازمان پلیس قضایی
قوه مجریه
Judicial Police
Administrative Police
Special Permit of Judicial Police
Organization of Judicial Police
Executive Branch
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
63
83
48762
Original Article
مطالعه فرایند صدور و اعتراض به قرار بازداشت موقت در ایران با تأکید بر نظام حقوقی فرانسه
The Process and Opposed to Detention Warrant in Iran with an Emphasis on the French Legal System
غلامحسن کوشکی
atukooshki@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
یکی از کارکردهای آیین دادرسی کیفری حمایت از حقوق و آزادیهای فردی است. ولی در برخی موارد، با هدف حفظ نظم عمومی و کشف جرم، اقدامات سالب آزادی همانند بازداشت موقت اجتنابناپذیر است. این اقدام مغایر با اصل برائت باید به کمترین میزان ممکن و به عنوان آخرین حربه مورد استفاده قرار بگیرد. به منظور تأمین هدف مذکور و نیز تحقق دادرسی منصفانه، در این نوشتار از یک سو بر الزامی بودن شرایطی برای مقام صادرکنندة قرار از قبیل بیطرفی، استقلال، ترافعی بودن فرایند تصمیمگیری در قبال بازداشت موقت و تفکیک میان مقام تحقیق و مقام صدور قرار تأکید میگردد و از سوی دیگر با صدور قرار در موارد ضروری، شخص در بند باید بتواند از طرق مقتضی و در نزد مرجع قضایی مستقلی اعتراض خود را اعلام نماید. برآیند برخی از مطالعات تطبیقی این است که مرجع قضایی مذکور باید در اسرع وقت و در فرایندی ترافعی و با حضور ذینفع و با سیستم تعدد قاضی در مقام اعتراض به موضوع رسیدگی نماید و تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید. بدیهی است بهرهگیری از مطالعات تطبیقی در این دو زمینه میتواند ما را در جستن مدلی عادلانه برای فرایند صدور و اعتراض به قرار بازداشت موقت به عنوان شدیدترین اقدام مغایر حقوق افراد تا پیش از صدور حکم قطعی یاری رساند.
One of the functions of criminal procedure is support of the rights and individual freedom. In some situations, restrictive actions such as detention to keep public order and detect a crime is inevitable. This action is against the principle of the innocence and therefore must be used as a last resort. To achieve mentioned purpose and also fair justice, on the one hand at this essay will be emphasized that detention warrant must be issued only by a “neutral, detached and independent” judge and also detention being adversarial proceeding and making distinguish between investigatory authority and judicial judge will be emphasized. On the other hand, detained person at necessary situations in the legal manners must object to the detention before an independent authority. According to comparison studies, judicial authority must be considered the objection as soon as possible in the adversarial proceeding and in presence of detained person. It is noted that this process must be hold in the multiple judges system and obtained a suitable decision. It is obvious that the use of comparison studies in the both of fields could assist us in seeking fair model for the proceeding of issuance and objection to detention warrant as the most serious action against individual right before issuing certain verdict.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48762_d22579a49c81eaef76efe55f0eccd5cb.pdf
بازداشت موقت
اعتراض
صدور قرار
تحقیقات مقدماتی
قانون آیین دادرسی کیفری
Detention
Objection
Issuance a Warrant
Investigation Proceeding
Criminal Procedure Law
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
85
107
48763
Original Article
تروریسم یک نشانه روانی ـ اجتماعی یا یک ابزار سیاسی
Terrorism:
A Social-Moral Syndrome or a Political Means
نسرین مهرا
docnas@mail.com
1
نوروز کارگری
nouroozk@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
تروریسم یا اقدامات تروریستی از پدیدههایی است که به ویژه در دوره حاضر به عنوان یک معضل اجتماعی ـ سیاسی در عرصه بینالمللی و داخلی، کشورهای مختلف را به خود مشغول ساخته است. به عنوان یک نمود فرهنگی و اجتماعی، تروریسم بهانهای را برای برخوردهای مسلحانه در قالب جنگ برای برخی از ابرقدرتها ایجاد کرده است. در قالب این برداشت تروریسم نشانهای از یک وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باید نسبت به آن واکنشی صورت گیرد. برداشت دیگری را که از تروریسم میتوان ارائه کرد تلقی آن به عنوان یک ابزار عمدتاً سیاسی است که در کنار سایر ابزارهای موجود میتواند قدرتها و گروههای سیاسی را در رسیدن به اهداف سیاسی خود یاری کند. این دو دیدگاه متفاوت در مقاله حاضر به صورت مشروح مورد بحث قرار گرفتهاند تا ماهیت تروریسم به عنوان یک ابزار یا نشانه روشن شود.
Terrorism or terrorist activities is a modern phenomena which has caused the most social and political upheavals both internally and internationally. This phenomenon has also been used by the super powers as an excuse for armed conflicts in the form of wars. From this point of view, terrorism is an economic, social and cultural syndrome against which some kind of reaction is a must. Another approach towards terrorism is regarding it as political means inter alia with other means that can be used by the political powers and groups for achieving their goals. Both viewpoints have been considered in the present article so that the nature of terrorism as a syndrome or as means to an end may be clarified.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48763_3f4badac908eb701569d6df41433e5f3.pdf
تروریسم
خشونت
گروههای تروریستی
روانشناسی مرتکبین تروریستی
Terrorism
Violence
Terrorist groups
Psychology of Terrorists
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
109
130
48765
Original Article
رویههای ضد رقابتی جرم یا تخلف؟ (تبیین رویکردی نوین در سیستم کیفری ایران)
Anticompetitive Procedures Crime or Offence? (Explanation of a New Approach in Criminal System of Iran)
سید حسین حسینی
shosseini@um.ac.ir
1
زهرا احمدی
zahra.ahmadi@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مقولة حقوق رقابت، مقولة جدیدی است که به تازگی وارد حوزه سیاست جنایی ایران گردیده و هنجارانگاریهای جدیدی را به نام رویههای ضدرقابتی با خود به ارمغان آورده است. این رویهها متضمن ممنوعیتهای جدیدی برای اشخاص در حوزه فعالیت اقتصادی است. ملاحظة نحوة هنجارانگاری رویههای ضدرقابتی و بررسی ماهیت آن، بیانگر اتخاذ سیاستی نوین توسط قانونگذار ایرانی است. این سیاست که از آن تعبیر به تخلفانگاری میشود، منجر به تغییر مفهوم سنتی تخلف و ایجاد مفهومی نوین برای آن است. به گونهای که تخلف در مفهوم نوین ممکن است شامل موارد بسیار مهم و حساس گردد. در راستای توسعه قلمروی تخلفات، قواعد و مقررات حاکم بر آن نیز تحول یافته است. مبانی و عوامل مؤثر در اتخاذ چنین سیاستی، متعدد و متنوع بوده؛ اما اصلیترین آنها که ریشه در مطالعات حقوق کیفری و جرمشناسی دارند عبارتند از: اصل کاربرد کمینه حقوق کیفری، تورم کیفری، دادههای حقوق بینالملل، ملاحظات جرمشناختی و توسل به مراجع غیرقضایی.
The category of competitive law is a new category which has recently been entered the Iranian criminal policy that has brought about new norms called anticompetitive procedures. Such procedures include recent prohibitions for the individuals in the economic activities. Noticing the methods for conforming the norms to the anticompetitive procedures and investigating its nature state a new approach adopted by Iranian legislatures. Such an approach is considered as offence establishing leading to the alteration of the traditional concept of offence and formulating a new meaning for this term. Offence in its new sense may include very significant and central issues. The more the offences enhance, the more the rules and regulations against such offences develop. The effective principles and factors in adopting such policies are in variety. However, the most fundamental policies root in criminal law studies such as the minimal criminal law, criminal inflation, international law data, offence considerations, and resorting to judicial authorities.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48765_5a06a1789e0919d15a3b2240ecafd994.pdf
حقوق رقابت
تخلف
تخلفانگاری
تورم کیفری
Competitive Law
Criminal Inflation
Offence
Offence Establishing
per
پژوهشکده حقوقی شهر دانش
پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی
2345-2986
2716-9685
2017-02-19
4
8
131
148
48767
Original Article
همپوشی در رفتار بزه (بررسی موردی نشر اکاذیب رایانهای و افترا از طریق رایانه)
Overlap in Crime behavior (Case Study: Computer False Publishing and Computer related Defamation)
حسن عالیپور
hassan.alipour@gmail.com
1
الهام خراسانی
elmkhorasani@gmail.com
2
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد، یزد، ایران
قاعده اصلی برای حل چالش همپوشی عنوانهای مجرمانه در قبال انجام یک رفتار، تعدد معنوی است. تعدد معنوی در قبال انجام یک رفتار واحد در نقض دو یا چند ارزش مورد حمایت قانونی که در مقررههای گوناگون آمده، صدق میکند؛ ولی در برخی موردها یک رفتار سبب همپوشانی عنوانهایی میگردد که تعدد خواه مادی و خواه معنوی بر آن صدق نمیکند؛ به ویژه آنکه تبصره 2 ماده 134 قانون مجازات اسلامی 1392، استثنایی بر قواعد تعدد پیشبینی کرده که نشان میدهد در برخی موردها ممکن است به طور ظاهری بیش از یک بزه رخ داده باشد در حالی که تعدد به شمار نمیرود. در این نوشتار، این چالش با بررسی موردی نشر اکاذیب رایانهای که یک بزه رایانهای و افترا از طریق رایانه که یک بزه سنتی است، به روش توصیفی و تفسیر مواد قانونی بررسی میشود و این نتیجه به دست میآید که همواره به صرف رفتار واحد که سبب تحقق بیش از یک عنوان مجرمانه شده، نباید تعدد معنوی را جاری کرد به ویژه در جایی که هر دو عنوان در یک راستا قرار دارند و از جهت عنوانی، یکی خاص و دیگری عام باشد که در اینجا عنوان مجرمانه خاص انتخاب میشود.
The main principle to resolve the overlap in criminal titles against committing a behavior is intellectual diversity. Intellectual diversity against committing a single behavior applies for violation of two or several values supported by legal provisions cited in different regulation. In some cases, although, one behavior causes an overlap for the titles on which intellectual diversity is not applied? Particularly, the 2013 Islamic Penal Code, Art 134, Clause 2, has arranged an exception for the diversity principles that addresses a probability in which apparently more than one misdemeanor occurs in some cases, while this is not regarded as a diversity This article is intended to examine above-mentioned challenge with the issue of cyber publishing false and computer related defamation as its case study. This is concluded that an intellectual diversity shall not be enforced due solely to a single behavior which has given rise to more than one criminal title; especially where both titles are aligned, but one is specific and the other general wherein the specific criminal title is chosen.
https://jclc.sdil.ac.ir/article_48767_f81441588660f1dff29cef827fab3f9e.pdf
تعدد جرم
تعدد معنوی
عنوان مجرمانه خاص
نشر اکاذیب رایانهای
افترا از طریق رایانه
Single Behavior
Multiple Titles
Multiplicity of Crime
Intellectual Diversity
Specific Criminal
Cyber False Publishing and Computer Related Defamation