الف. منابع فارسی
آشوری، محمد. «سیاستهای قضایی جدید در خصوص نوجوانان». قضاوت 2(19) (1382): 16-11.
ابراهیمی قوام، صغری. «بررسی نظریه ها و فرایندهای روانشناختی در تبیین جرایم و کاربرد آنها در تدوین برنامه های کاهش جرم». فصلنامه کارآگاه (2)2 (1387): 122-101.
اسکیان، پرستو. «بررسی تأثیر روان نمایشگری (روان نمایشگری) بر افزایش تمایزیافتگی دانش آموزان دختر دبیرستان منطقه 5». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، تهران: دانشگاه تربیت معلم، 1384.
اکبری، ابوالقاسم. مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: نشر ساوالان، 1392.
امرایی، مجید. ده قدم با نقشگذاری روانی، نقشگذاری روانی در ترک عادتهای مرضی. تهران: طهورا، 1393.
امرایی، مجید. نقش گذاری روانی در مسیر تکامل. تهران: نشر دانژه، 1389.
امرایی، مجید. نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن. تهران: انتشارات طهورا، 1395.
بدار، لوک، ژوزه دزیل، و لوک لامارچ. روانشناسی اجتماعی. ترجمه حمزه گنجی. تهران: نشر ساوالان، 1390.
برفیلد ار. بازیدرمانی. ترجمه فاطمه بهنیا، زهرا برزگر و معصومه پورمحمدرضا تجریشی. تهران: انتشارات رشد، 1391.
بلانر، آدام. تئاتردرمانی درونپردازی رواندرمانی با شیوههای نمایشی. ترجمه حسن حقشناس و حمید اشکانی. تهران: انتشارات رشد، 1394.
توانگر، لیلا، ناهید متعبد و فریبا یزدخواستی. سایکودراما و ابعاد روانشناختی. تهران: نشر سخنوران، 1392.
ثنایی، باقر. رواندرمانی و مشاوره گروهی. تهران: انتشارات چهر، 1395.
خدایاری فرد، محمد. «روان درمانگری و توانبخشی زندانیان و بررسی اثربخشی آن در زندان رجایی شهر». طرح پژوهشی، تهران: دانشگاه تهران، 1386.
دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی. جلد اول. تهران: انتشارات سمت، 1390.
رافضی، زهره. «نقش آموزش کنترل خشم به نوجوانان دختر 15 تا 18 ساله در کاهش پرخاشگری». پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1383.
رجبی پور، محمود. پژوهشی در مبانی پیشگیری اجتماعی رشدمدار از بزهکار یا اطفال و نوجوانان. تهران: نشر میزان، 1391.
زابلی، پریسا، باقر ثنایی ذاکر و منصورعلی حمیدی. «سنجش سودمندی روش روان نمایشگری در بهبود مهارتهای رفع تعارض مادران با دختران دانش آموزان اول دبیرستان منطقه2 تهران». فصلنامه تازه ها و پژوهش های مشاوره 13(4) (1384): 98-81.
زارع، مهدی، عبدالله شفیعآبادی. «مقایسه اثربخشی عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری و روش مشاورة روان نمایشگری در افزایش سلامت عمومی و ابرازگری هیجانی مراجعان زن». مجله مطالعات زنان (2)1 (1386): 181-148.
شهیم، سیما. «پرخاشگری رابطه ای در کودکان پیشدبستانی». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (13)3 (1386): 271-264.
صبوری، زهرا. «بررسی اثربخشی آموزش گروهی حلم بر کاهش پرخاشگری فرزندان شاهد و غیرشاهد ایثارگر 12 تا 18ساله شهر آبدانان». پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، 1388.
عبداللهی بقرآبادی، قاسم. «بررسی تأثیر بازی درمانی با استفاده از ماسه بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر ناشنوا 8 تا 11ساله شهر تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، 1387.
فرانکن، رابرت. انگیزش و هیجان. ترجمه حسن شمس اسفندآباد، سوزان امامی پور و غلامرضا محمودی. تهران: نشر اردیبهشت، 1395.
کاظمیان مقدم، کبری، غلامحسین کریمی کهکی. «بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی الیس و پرخاشگری دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان». فصلنامه روانشناسی و دین 11(1389): 127-103.
کراهه، باربارا. پرخاشگری از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. ترجمه محمدحسین نظری نژاد. تهران: انتشارات رشد، 1390.
کریمی، یوسف. روانشناسی اجتماعی، نظریه، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران، 1395.
کیمیایی، سیدعلی، محمدرضا رفتار و عاطفه سلطانیفر. «آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجو». پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، مطالعات تربیتی و روان شناسی (1)1 (1390): 166-153.
گاطع زاده، عبدالامیر. «بررسی تأثیر تئاتردرمانی (سایکودراما) بر پرخاشگری دانش آموزان پسر». مجله روانشناسی اجتماعی 8(28) (1392): 78-69.
لوتون، اوا. راهنمای متخصصان بالینی برای روان نمایشگری. ترجمه فریبا یزدخواستی، ساناز جوکار و سولماز جوکار. اصفهان: انتشارات نگار اصفهان، 1388.
ملکی، صدیقه، مسعود فلاحی خشکناب، ابوالفضل رهگوی و مهدی رهگذر. «بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانشآموزان پسر 15-12 سال». نشریه پرستاری ایران (69)24 (1390): 35-26.
منا، روزانه، سارا لندی. «مشاوره با والدین خردسالان پرخاشگر یک رهیافت درمانی تلفیقی». ترجمه احمد بهپژوه. فصلنامه روش شناسی علوم انسانی 31(1381): 137-111.
ناظر، محمد، بهروز بیرشک، بهروز جلیلی. «کاربرد سه روش درمانی در کاهش رفتار پرخاشگرانه کودکان پرخاشگر». فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار) 7(3) (1379): 82-77.
نجفی ابرندآبادی، علیحسین. تقریرات درس جرمشناسی (پیشگیری). قم: مجتمع آموزش عالی قم، 1381.
نریمانی، محمد، اسماعیل بیابانگرد و سوران رجبی. «بررسی کارآمدی روان نمایشگری بر بهبود مهارت های اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان نارساخوان». فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 5(2) (1385): 638-623.
نوابی نژاد، شکوه. نظریه های مشاوره و رواندرمانی گروهی. قم: چاپ یاران قم، 1391.
هیوز، فرگاس پیتر. روانشناسی بازی: کودکان، بازی و رشد. ترجمه کامران گنجی. تهران: انتشارات رشد، 1391.
ب. منابع انگلیسی
Allen, Joseph P., Cynthia Moore, Gabriel Kuperminc, Kathy Bell. “Attachment and Adolescent Psychosocial Functioning.” Child Development 69(5) (1998): 1406–1419.
Ballard, Mary E., Kelvin T.Rattley, Willie C. Fleming and Pamela Kidder-Ashley. “School Aggression and Dispositional Aggression among Middle School Boys.” Research in Middle Level Education 27 (2015):1-11.
Blatner, A. “Applications of Psychodramatic Methods in Everyday Life.” In Applications of Psychodrama, edited by J. Gershoni, 8-13. New York: Springer, 2003.
Cavel, TA. Working with Parents of Aggressive Children: A Practitioner Guide. Washington, DC, US: American Psychological Association Publication, 2000.
Crick, NR, KA Dodge. “A Review and Reformulation of Social Information-Processing Mechanism in Children’s Social Adjustment.” Psychological Bulletin 115 (1994): 74-101.
Crick, NR, KA Dodge. “Social Information-Processing Mechanisms in Reactive and Proactive Aggression.” J Child Develop 67(3) (1996): 993-1002.
Davidson, LM, MK Demaray. “Social Support as a Moderator between Victimization and Internalizing Externalizing Distress from Bullying.” School Psychology Review 36(3) (2007): 383-405.
Ebrahimi, F. “The Effect of Psychodrama on Depression among Women with Chronic Mental Disorder.” European Psychiatry (26) (2011): 621-637.
Fong, J. “Psychodrama as a Preventive Measure: Teenage Girls Confronting Violence.” Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama & Sociometrists 59(3) (2006): 99-108.
Friendship, C, L Blud, M Erikson, D Thorton. “Cognitive Behavioral Treatment for Imprisoned Offenders: An Evaluation of HM Prisons Service's Cognitive Skills Programs.” Leg Criminol Psychol 8 (2003): 103-117.
Gata, M, D Lara, S Anderea, T Paolo, C Givanni, S Rosavia, C Bonafede and B Pierantnio. “Analytical Psychodrama with Adolescents Suffering from Psycho Behavioral Disorder: Short-Term Effects on Psychiatric Symptoms.” The Art in Psychology 37(3) (2010): 240-247.
Gezait, K Meftah, Mey S See Ching, Abdullah M Ng Lee Yen, “The Role of Psychodrama Techniques to Decrease the Level of School Violence in the Arab World.” Interdisciplinary Journal of Family Studies 17(2) (2012): 165-185.
Halberstadt, AG, SA Denham and JC Dunsmore. Affective Social Competence. University of Szeged, Hungary: Published by Blackwell Publisher, 2001.
Holin, CR. “Evaluating Offending Behavior Programs.” Criminology and Criminal Justice 8 (2008): 89-106.
Israel, S, and RP Ebsten. Aggression and Criminal Behavior, Citable Review in the Life Sciences. Washington: Willey Online. Retrieved, 2016.
Jentery, D. “Anger Management and May not Help at all.” Journal of Consulting and Clinical Psychology (3) (2007): 422-441.
Karataş, Z, DZ Gökçakan. “The Effect of Group-Based Psychodrama Therapy on Decreasing the Level of Aggression in Adolescents.” Turk Psikiyatri Derg 20(4) (2009): 357-366.
Karatas, Z, Z Gokcakan. “A Comparative Investigation of the Effects of Cognitive-Behavioral Group Practices and Psychodrama on Adolescent Aggression.” Educational Sciences: Theory and Practice 9(3) (2009): 1441-1452.
Karatas, Z. “Investigating the Effects of Group Practice Performed Using Psychodrama Techniques on Adolescents’ Conflict Resolution Skills.” Educational Sciences: Theory & Practice 11(2) (2011): 609-614.
Kazdin, AE. “Evidence-Based Treatment and Practice: New Opportunities to Bridge Clinical Research and Practice, Enhance the Knowledge Base, and Improve Patient Care.” Am Psychol 63(3) (2008): 146-59.
Khaled, Meftah G. “The Role of Psychodrama Techniques in Reducing the Libyan Adolescent’s Level of Aggressive Behavior among Interdisciplinary.” Journal of Family Studies XVII (2) (2012): 165-185.
Li, J, D Wang, Z Guo and K Li. “Using Psychodrama to Relieve Social Barriers in an autistic Child: A Case Study and Literature Review.” International Journal of Nursing Sciences 2(4) (2015): 402-407.
Lin, D, MP Boyle, P Dollar, H Lee, ES Lein, P Perona and DJ Anderson. “Functional Identification of an Aggression Locus in the Mouse Hypothalamus.” Nature 470(7333) (2011): 221-226.
Lochman, JE, NR Palardy, HK McElroy, N Phillips and KJ Holmes. “Anger Management Interventions.” Journal of Early and Intensive Behavior Intervention 1(1) (2004): 47-56.
Michela, G, Dal Zotto L, Del Col L, Spoto A, Testa Costantino Paolo, Ceranto Giovanni, Sorgato Rosaria, Bonafede Carolina, Battistella Pier Antonio. “Analytical Psychodrama with Adolescents Suffering from Psycho-Behavioral Disorder: Short-Term Effects on Psychiatric Symptoms.” The Arts in Psychotherapy 37(3) (2010): 240-247.
Milosevic, Vladimir. “Psychodrama and the War: Therapists' Dilemmas and Challenges in Work with an Experiential Educational Psychodrama Group.” International Journal of Psychotherapy 5(2) (2000): 167-173.
Moreno, ZT, LD Blomkvist, and T Rützel. Psychodrama, Surplus Reality, and the Art of Healing. London: Routledge, 2000.
Nelson, WM, JR Schultz. “Managing Anger and Aggression in Students with Externalizing Behavior Problems: Focus on Exemplary Programs.” In Cognitive-Behavioral Interventions for Emotional and Behavioral Disorders, edited by M.J.R., Van A., J.E Lochman, and F.M. Gresham, 295-327. New York, NY: Guilford Press, 2009.
Pinna, F., M.Tuscani, C.Dessi, G.Pittaluga, A.Fiorilo, B. Carpiniello. “Violence and Mental Disorders. A Retrospective Study of People in Charge of a Community Mental Health Center.” International Journal of Psychiatry 47(2016): 122-128.
Power, TI. “Editorial Note: The Context of Peer Victimization.” School Psychology Review 36 (2007): 343-344.
Ramirez J., Martin, Fung Lai-chu, Annis., Jesús María Alvarado Izquierdo., Luis Clemente Millana Cuevas, “Justification of Interpersonal Aggression in Hong Kong and Spain.” The Open Psychology Journal 4 (2011): 64-72.
Ryan, RM, and EL Deci. “A Self-Determination Approach to Psychotherapy: The Motivational Basis for Effective Change.” Canadian Psychology 49 (2008): 186-193.
Sadock, BJ, and VA Sadock. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioural Sciences.10th Ed. New York: Lippincott Williams & Wilkins D. Bord, K (no date). Child Development Specialist, Department of Family North Carolina and Consumer Science. North Carolina Cooperative Extension Publications & Website, 2007.
Shokoohi-Yekta, M, B Ghobary-Bonab, S Alimohammadi, N Zamani, and J Javad Pourkarimi. “The Relationship between Anger and Coping Strategies of Mothers of Children with Special Needs.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 205 (2011): 140-144.
Singal, S. “The Efficacy of Psychodrama in the Treatment of Oppositional and Defiant Adolescents.” Ph.D. diss. Montreal: McGill University, 2003.
Smeijsters, H, G Cleven. “The Treatment of Aggression Using Arts Therapies in Forensic Psychiatry: Results of a Qualitative Inquiry.” The Arts in Psychotherapy 33(1) (2006): 37-58.
Smokowski, PR, M Bacallao. “Entre Dos Mundus-between Two Worlds Youth Violence Prevention—Comparing Psychodramatic and Support Group Delivery Formats.” Small Group Research 40 (2009): 3–27.
Sokoloff, M. The Use of Psychodrama in Resolving Multicultural Parent-Child Conflict. ProQuest Information and Learning Company. UMI Number: 3250920, 2007.
Sommer, J., M. Hinsberger, T.Elbert, L. Holtzhausen, D. Kaminer, S. Seedat, S. Madikane, and R. Weierstall. “The Interplay between Trauma, Substance Abuse and Appetitive Aggression and Its Relation to Criminal Activity among High-Risk Males in South Africa.” Addict Behav 64 (2017): 29-34.
Stewart, A, S Denison, E Waterson. Pathway from Child Maltreatment to Juvenile Offending. Queensland, Australia: School of Criminology and Criminal Justices, Gtiff University, 2002.
Taillieu, T.L., D.A.Brownridge, J. Sareen, and T.O. Afifi. “Childhood Emotional Maltreatment and Mental Disorders: Results from Nationally Restorative Adult Sample from The United States.” Child Abuse and Neglect 1(59) (2016): 1-12.
Tolbert, YR. “Interweaving Art Therapy and Dialectical Behavior Therapy for Group with Adolescent.” Ph.D. diss. Ohio, United States: Ursulin College, 2006.
Valizadeh, S, RBO Davaji, and M Nikamal. “The Effectiveness of Anger Management Skills Training on Reduction of Aggression in Adolescents Original Research Article.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 5 (2010): 1195-1199.
Verdon, M, R Morrison, and PH Hemsworth. “Rearing Piglets in Multi – Litter Group Lactation Systems: Effects on Piglet Aggression.” Behavior Science183 (2016): 35-41.
Word Health Organization. “Early Childhood Development and Disability.” Child Development 368 (2012): 1-34.
Wyckoff, JP. “Aggression and Emotion: Anger, Not General Negative Affect, Predicts Desire to Aggress.” Personality and Individual Difference 101 (2016): 220-226.