@article { author = {Alizadeh, Ramin and Gholami, Hossein}, title = {Preventing Bank Offenses through Promoting Social Responsibility}, journal = {Journal of Criminal Law and Criminology}, volume = {8}, number = {15}, pages = {99-122}, year = {2020}, publisher = {Shahr-e- Danesh Research Institute of Law}, issn = {2345-2986}, eissn = {2716-9685}, doi = {}, abstract = {Corporate social responsibility (banks) is one of the important banking system issues which one of its effects is preventing banking crimes. Implementation of social responsibility principles and disciplines is of high importance in banks. Actually, “social responsibility’ pattern is a managerial expression, when exercising, crimes and banking crimes reduction is one of its functions. Actually CSR or corporate social responsibility is commitment of business sector for cooperating in sustainable economic development through working with staff, family and society for improving the quality and in this regard ISO 26000 and equator principle in 10 articles following social standardization of banks which today are accepted by 68 international banks, could be referred to. Therefore, in fact corporate social responsibility or CSR is a managerial discussion which entered into law, as well. Since it is a prevention mechanism and could be used in banking laws, as well. Prevention system caused by corporate social responsibility also is a self-regulation mechanism which is considered as one of the most important noncriminal techniques. In this paper, there is an attempt to study its role in preventing banking crimes through descriptive-analytical method aiming to express social responsibility.}, keywords = {social responsibility,Bank Offenses,Equator Principle,ISO 26000}, title_fa = {پیشگیری از جرایم بانکی ازطریق ارتقای مسئولیت اجتماعی}, abstract_fa = {مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (بانک‌ها) به‌عنوان یکی از موضوعات مهم نظام بانکداری است که یکی از آثار آن، پیشگیری از جرایم بانکی می‌باشد. پیاده‌سازی اصول و مقرره‌های مسئولیت اجتماعی در بانک‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. درواقع الگوی «مسئولیت اجتماعی»، یک اصطلاح مدیریتی است که درصورت اجرایی شدن آن، شاهد کاهش جرایم و تخلّفات بانکی خواهیم بود. درواقع (CSR) یا مسئولیت اجتماعی بانک، تعهد واحد تجاری برای مشارکت در توسعه اقتصادی پاینده ازطریق کار کردن با کارکنان، خانواده و جامعه برای بهبود کیفیت است و در این راستا می‌توان به ایزو 26000 و اصل اکواتور اشاره کرد. ایزو 26000 به‌عنوان استاندارد مسئولیت اجتماعی به بررسی چالش‌های شرکت‌ها پرداخته و اصول اکواتور نیز در ده اصل به‌دنبال استانداردسازی اجتماعی بانک‌ها می‌باشد که امروزه 68 بانک بین‌المللی آن را پذیرفته‌اند. پس درواقع مسئولیت اجتماعی شرکت یا سی‌اس‌آر، بحث مدیریتی است که در حقوق نیز وارد شده است، زیرا سازکار پیشگیری است و در حقوق بانکی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. نظام پیشگیری حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت نیز سازکاری خودتنظیمی است که از مهم‌ترین تکنیک‌های غیرکیفری محسوب می‌گردد. در این مقاله سعی بر آن است به روش توصیفی ـ تحلیلی، با هدف تبیین مسئولیت اجتماعی، به نقش آن در پیشگیری از جرایم بانکی پرداخته شود.}, keywords_fa = {مسئولیت اجتماعی,جرایم بانکی,اصل اکواتور,ایزو 26000}, url = {https://jclc.sdil.ac.ir/article_110519.html}, eprint = {https://jclc.sdil.ac.ir/article_110519_c03183549cec39d5f53153cdb77ecddb.pdf} }