@article { author = {Nobahar, Rahim}, title = {Political Crime and Had -Tazir Demarcation}, journal = {Journal of Criminal Law and Criminology}, volume = {2}, number = {3}, pages = {133-163}, year = {2014}, publisher = {Shahr-e- Danesh Research Institute of Law}, issn = {2345-2986}, eissn = {2716-9685}, doi = {}, abstract = {In Islamic Penal Law crimes and punishments are divided intohodoud (prescribed punishments) and ta’zirat (discretionary punishments). It is, sometimes, believed that political crime, in its modern sense, is recognizable only in hodoud, not ta’zirat. The major part of the problem according to this view seems to be that the recognition of a crime as political requires some changes and mitigationsin the punishment; while the quality and quantity of the punishment inhodoud are supposedly predetermined. This article studies arguments in favor of this idea and evaluate them as insufficient. Rather the article argues that at least some hodoud are recognizable as political crimes in certain cases due to their nature andsubstance. The article also provides some arguments in favor of differentiation between professional criminals and offenders with political motives. Even in traditional view, this differentiation has had role in separation of some crimes from one another. This idea can be developed for recognition of political crimes in its modern sense not only in ta’zirat, but in some hodoud as well. }, keywords = {Islamic Jurisprudence,Had -Ta’zir,Political Crime}, title_fa = {جرم سیاسی و تقسیم بندی حد ـ تعزیر}, abstract_fa = {در فقه جزایی اسلام که بر مبنای تقسیم‌بندی حد تعزیر است این اعتقاد وجود دارد که جرم حدی را نمی‌توان به عنوان جرم سیاسی شناسایی کرد؛ زیرا شناسایی جرمی به عنوان سیاسی به معنای پذیرفتن مراتبی از تخفیف و تغییر در چند و چون کیفر است که با طبع کیفرهای حدی سازگاری ندارد. این مقاله با واکاوی مستندات این دیدگاه، آنها را برای نفی جرم حدی سیاسی کافی نمی داند. استدلال مقاله بر این است که دست کم برخی از جرایم حدی را که به لحاظ ماهیت و طبع می‌توانند به انگیزه سیاسی ارتکاب یابند، می‌توان به عنوان جرم سیاسی قلمداد کرد. برابر شواهدی که مقاله ارائه می‌دهد اصل تفاوت گذاردن میان مجرمان شرور و تبهکار و مجرمان صرفاً برخوردار از انگیزه‌های سیاسی در ترسیم نظام حد تعزیر و تفکیک جرم بغی از محاربه از دیرباز به نوعی مورد توجه فقیهان بوده است. می‌توان این ایده را برای شناسایی جرم سیاسی نه فقط در تعزیرات که در حدود هم توسعه داد.}, keywords_fa = {فقه جزایی,حد,تعزیر,جرم سیاسی}, url = {https://jclc.sdil.ac.ir/article_42917.html}, eprint = {https://jclc.sdil.ac.ir/article_42917_c06899bcf19559c31aa577959f5a8cb2.pdf} }