پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Penetration of penalty-orientation into the penalty realm and its impact on depenalizing policiesرسوخ کیفرگرایی به قلمرو کیفری و تاثیر آن بر سیاست های کیفرزدا73414150710.22034/jclc.2021.274825.1471FAگلناز مرادی پسنددانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانتهمورث بشیریهاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.حسین غلامی دوناستاد، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-9908-8505Journal Article20210301Throughout its life, the criminal law has used a variety of methods to response to crimes. Although the criminal justice system seeks to find the most appropriate procedure to respond to crimes, the most common procedure has been to resort to criminal mechanisms.When this procedure leads to determination of disproportionate punishments, aggravation of punishments, strictness in to execute them, it is said that penalty-orientation has penetrated into the realm of criminal justice. Penalty-orientation, as one of the problems of the penal system, makes the imposition of any welfare-oriented policies based on criminal retreats face a substantial challenge by penetrating into different levels of the society and paves the way for intensification, security-orientation, and avoidance of depenalizing policies. That is why it is necessary to provide solutions to get rid of this problem by enhancing the education level and using the teachings of criminology, as well as setting a model for criminal minimalismحقوق جزا در طول حیات خود از شیوه های مختلفی در پاسخ به جرائم استفاده نموده است. هرچند که نظام عدالت کیفری درصدد یافتن مناسب ترین شیوه برای پاسخ به جرائم بوده است اما معمول ترین شیوه توسل به سازوکارهای کیفری بوده است. زمانی که این شیوه به تعیین مجازات های نامتناسب، تشدید کیفرها، سخت گیری در اجرای آنها منجر شود،گفته می شود که کیفرگرایی در قلمرو عدالت کیفری رسوخ یافته است. کیفرگرایی به عنوان یکی از معضلات نظام کیفری با نفوذ به سطوح گوناگون جامعه، اعمال هرگونه سیاست های رفاه گرایانه ی مبتنی بر عقب نشینی کیفری را با چالشی اساسی مواجه می نماید و زمینه ساز شدت گرایی، امنیت مداری و رویگردانی از سیاست های کیفرزدا می شود. به همین جهت لازم است با ارتقا سطح آموزش و استفاده از آموزه های کیفرشناسی و همچنین قرار دادن الگوی کمینه گرایی کیفری راهکارهایی جهت رهایی از این معضل ارائه نمود.https://jclc.sdil.ac.ir/article_141507_cda0dc6d235fde09d9198f06ff987eb1.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Evaluating the performance of the Public and Revolutionary Courts and the Criminal Courts of Tehran regarding the suspension of prosecutions and the postponement of sentencing in 1397 and 1398.ارزیابی عملکرد دادسراهای عمومی و انقلاب و دادگاههای کیفری دو تهران درمورد تعلیق تعقیب و تعویق صدور حکم در سالهای 1397 و 1398357015277010.22034/jclc.2022.316804.1608FAعلی خالقیدانشیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسیامک اصغرلودانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20220217Performance appraisal is a process that aims to measure and determine the use of prosecution and postponement institutions during the years 1397 and 1398 in the jurisdiction of Tehran.This study has examined the tendencies and practices of these two institutions in Tehran to provide the necessary feedback according to the strengths and weaknesses.The present article, while studying the theory and practical application of these two institutions and the appointments issued in courts and providing accurate statistics on the use of these institutions, deals with the approach of judges in using these two institutions by preparing a questionnaire.The statistical population of the study consists of 50 judges.The research tool is a questionnaire whose validity has been approved by the judges and the results are shown in numbered tables.The results of this evaluation showed that the performance of the mentioned authorities in the application of these two institutions in 1398 compared to 1397 is not at the desired level.The approach of these authorities towards these institutions is incoherent and unstable and sometimes based on a personal approach that enlightens and educates judges and creates conditions for them and the legislative development of the territory of these institutions is effective in their use. Given the role of the legislature and judges in the development of the territory and the implementation of these institutions, it is recommended that the approval of such institutions be done first, using the opinions of lawyers and judges' experiences, and improve practical practice by increasing training courses for judges.ارزیابی عملکرد دادسراهای عمومی و انقلاب و دادگاههای کیفری دو تهران در مورد تعلیق تعقیب و تعویق صدور حکم، به عنوان بخشی از مدیریت عملکرد، فرایندی است که هدف آن سنجش و تعیین میزان بهکارگیری نهادهای مذکور طی سالهای 1397 و 1398 در حوزۀ قضایی تهران است. این تحقیق میزان گرایش و اِعمال این دو نهاد در شهر تهران را بررسی نموده است تا بازخوردهای لازم را با توجه به نقاط قوت و ضعف، ارائه نماید. مقالۀ حاضر ضمن مطالعه و بررسی نظری و کاربردی این دو نهاد و قرارهای صادرشده توسط دادسراهای عمومی و انقلاب و دادگاههای کیفری دو تهران (بر مبنای نمونهگیری تصادفی) و ارائۀ آمار اخذ شده از آنها در خصوص میزان استفاده از نهادهای مزبور، به بررسی رویکرد مقامات مراجع قضایی مزبور در کاربست این دو نهاد طی مصاحبه و با تهیه پرسشنامه، میپردازد. جامعۀ آماری مصاحبه را تعداد 54 نفر از قضات تشکیل میدهند که تمام آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه سنجشی است که روایی آن به تأیید 50 نفر از قضات امر رسیده است و نتایج آن به ترتیب در جداول شمارهگذاریشده نشان داده میشود. نتایج این ارزیابی نشان داد که عملکرد دادسراها و دادگاهها در کاربست این دو نهاد در سال 1398 نسبت به سال 1397 در سطح مطلوبی قرار ندارد. به نظر میرسد رویکرد دادسراها و دادگاههای کیفری دو تهران، نسبت به نهادهای مزبور، غیرمنسجم و ناپایدار و گاهی مبتنی بر رویکرد شخصی میباشد که تنویر و آموزش قضات و بسترسازی شرایط برای آنان و توسعۀ تقنینی قلمرو نهادهای ارفاقی در میزان استفاده از آنها مؤثر است. با توجه به اینکه قوۀ مقننه در توسعۀ قلمرو نهادهای یادشده و قضات در اِعمال آنها نقش تعیینکنندهای دارند، پیشنهاد میگردد که ضمن الزامی کردن این نهادها در صورت اجتماع شرایط آنها، رویۀ عملی با افزایش دورههای آموزشی ضمن خدمت برای قضات بهبود یابد.https://jclc.sdil.ac.ir/article_152770_e3b1bac7a37e01b4eb02c190099f02f4.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220The Requirements of the National Risk Assessment Document for Money Laundering and Terrorism Financing in the Light of the Risk-Based Approachبایستههای سند ملی ارزیابی ریسک (خطر) پولشویی و تأمین مالی تروریسم در پرتو رویکرد ریسک پایه7511615602310.22034/jclc.2022.340911.1688FAسید منصور میرسعیدیاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.حسین سبحانیدانشجوی دکترای جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20220613The nature of organized crime is such that it is not possible to deal with it, except through an organized response commensurate with the nature of the crime. The need for a methodical response to these crimes has led the Financial Action Task Force, as the most specialized organization to deal with such crimes, to propose a basic risk approach to countries. Explain that in any financial field, taking into account the existing risk, in the event of a crime, the plaintiff should take action; For example, in cases of high risk of committing a crime, in a financial area, appropriate action is taken to reduce the risk, increase the facilities and resources to deal with the crime. In the legal systems of countries to adopt a basic risk approach to crime, a strategic plan called the "National Risk Assessment Document" has been developed. In this regard, Article 3 of the "Executive Regulations of the Additional Article 14 of the Anti-Money Laundering Law approved in 1398" has also provided for the principle of its compilation; However, the mentioned document has not been compiled so far and theoretically the requirements for its compilation do not seem to be provided. Accordingly, in order to prepare part of the theoretical foundations of the document, in this study, after analyzing the basic risk approach, according to the documents of the Financial Action Task Force and with regard to the national risk assessment documents of several leading countries, principles and The requirements for compiling the National Risk Assessment Document of Iran should be compiled and explained in order to deal with organized and transnational crimes within the framework of the National Risk Assessment Document of Iran. It should be noted that this research has been done by descriptive-analytical method and in collecting resources, the library method has been used.ماهیت جرایم سازمانیافته به گونهای است که مقابله با آنها، جز از رهگذر واکنش سازمانیافته متناسب با ماهیت جرم، ممکن نیست؛ پولشویی و تأمین مالی تروریسم از خانواده این نوع از جرایم تعریف میشود؛ ضرورت واکنش روشمند با این جرایم موجب گردیده است تا گروه ویژه اقدام مالی، به عنوان تخصصیترین سازمان مقابله با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم، اتخاذ رویکرد ریسک پایه را به کشورها پیشنهاد نماید. در نظامهای حقوقی کشورهای پیشرو در این عرصه، برای اتخاذ رویکرد ریسک پایه در مقابله با جرایم مذکور، برنامهای راهبردی با عنوان «سند ملی ارزیابی ریسک» تدوین شده است. در همین راستا، در نظام حقوقی ایران ماده 3 «آییننامۀ اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1398» اصل تدوین آن را مورد پیشبینی واقع ساخته است؛ اما سند مذکور تاکنون مورد تدوین واقع نشده است و از لحاظ نظری نیز بایستههای تدوین آن فراهم به نظر نمیرسد. بر این اساس، به منظور تمهید بخشی از مقدمات نظری تدوین سند مذکور، چالشها و سؤالات این پژوهه را میتوان در قالب چیستی رویکرد ریسک پایه از منظر گروه ویژه اقدام مالی در مبارزه با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و بایستههای پیشنهادی سند ارزیابی ریسک به عنوان برآمد کلان این رویکرد در نظام حقوقی کشورها ارائه داد؛ ماحصل تحقیق بدین شرح است که رویکرد ریسک از منظر گروه ویژه اقدام مالی عبارت است از اینکه با هدف مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، نهادهای پولی و مالی اعم از مشاغل و حرفههای غیرمالی معین و مشاغل و بخشهای پولی چون بانک، بورس و ... با بهکارگیری اسلوبها و سیاستها، حساس به ریسک اقدام کنند و رفتار خود را با توجه به شدت ریسک تنظیم نمایند؛ با توجه به اسناد گروه ویژه اقدام مالی و با عنایت به اسناد ملی ارزیابی ریسک چند کشور پیشرو در این عرصه، بایستههای پیشنهادی تدوین سند ملی ارزیابی ریسک میتواند شامل ادبیات بنیادین، جامعۀ هدف در اجرای ارزیابی ریسک ملی، فرایند ارزیابی ریسک، تداوم در ارزیابی ریسک و ماحصل ارزیابی ریسک گردند. لازم به ذکر است که این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده و در جمعآوری منابع، روش کتابخانهای را اتخاذ نموده است.https://jclc.sdil.ac.ir/article_156023_b44ddfd72fffca3954ca8122989b822a.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Evaluation of Population Policies in Measuring the Principles of Criminalization; Emphasizing the Youthful Population and Protection of the Family Lawارزیابی سیاستهای جمعیتی در سنجه اصول جرمانگاری؛ با تأکید بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت11715015602910.22034/jclc.2022.328186.1646FAمهرانگیز روستائیاستادیار، گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.0000-0002-3693-9269محمد باقر مقدسیاستادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.0000-0003-2239-8315Journal Article20220311The recent intervention with individual liberties under The Youthful Population and Protection of the Family Law can be assessed from the perspective of the supra-legislative principles governing criminal power with two legitimacy and justification. Leading research has been done by descriptive-analytical method in order to evaluate coercive interventions in the field of population, with the aim of examining its compliance with the moral limits of the criminal law. Examining the issue from the perspective of the most important principles of criminalization, namely the threefold "prohibition of harm to others", "protection of individual good" and "guarantee of morality with the means of punishment", it is concluded that the nature of these interventions differs from what has been done before. It is important in the sense that we are facing more challenging legislation that highlights the need to justify these interventions: in the new course of interventions, infertility is the subject of the intervention: "Prohibition of sterilization", "Prohibition of closing the fallopian tubes", " "Making access to contraceptives difficult" and "restricting screening" as new population growth measures need to be justified. In the first filter, the principle of harm, the interventions made completely deviate from this principle. Recourse to criminal ethics will not be able to justify these interventions in an inherently neutral ethical issue, and finally, in passing through the filter of criminal patriarchy, the interventions are faced with an obvious internal conflict in which the individual good as a justifier intervenes.مداخله اخیر در آزادیهای فردی به موجب «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از منظر اصول فراتقنینی حاکم بر قدرت کیفری با دو بایسته مشروع و موجه بودن قابل ارزیابی است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی به منظور ارزیابی مداخلات قهری در حوزه جمعیت، با هدف بررسی انطباق آن با محدودیتهای اخلاقی در استفاده از کیفر صورت گرفته است. با واکاوی موضوع از منظر مهمترین اصول جرمانگاری، یعنی سهگانه «ممنوعیت ایراد ضرر به دیگری»، «حمایت از خیر فردی» و «تضمین اخلاق با ابزار کیفر» این نتیجه حاصل میشود که ماهیت این مداخلات با آنچه پیشتر در این حوزه صورت میگرفت تفاوت مهمی دارد؛ به این معنا که قانونگذاری در این حوزه با چالشهای بیشتری مواجه است و ضرورت توجیه این مداخلات را پررنگتر از قبل پیش میکشد: در سیر جدید مداخلات، این فرزندنیاوری است که موضوع مداخله قرار میگیرد: «ممنوعیت عقیمسازی»، «ممنوعیت بستن لولههای فالوپ»، «دشوار کردن دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری» و «محدودیت بر غربالگری» به عنوان تدابیر جدید افزایش جمعیت، باید از صافیهای جرمانگاری عبور داده شوند. در صافی نخست یعنی اصل ضرر، مداخلات صورتگرفته به تمامی از این اصل رویگرداناند؛حتی خوانشهای محافظهکارانه از ضرر هم قادر به توجیه مداخلات جدید نیستند. توسل به اخلاقگرایی کیفری به عنوان دومین صافی، در موضوعی ذاتاً اخلاق خنثی نخواهد توانست این مداخلات را توجیه کند و در نهایت در عبور از صافی پدرسالاری کیفری، مداخلات صورتگرفته با تعارضی آشکارا درونی مواجه است به گونهای که خیر فردی به عنوان توجیهگر مداخله در این فیلتر، قابلیت توجیه همگون مداخلات جدید را پیدا نخواهد کرد.https://jclc.sdil.ac.ir/article_156029_c14996e3a812cc320d2762aff76e4730.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220The Evaluation of Criminalization of Begging in the Light of the Filter Standardارزیابی جرمانگاری تکدّی در پرتو معیار پالایش15117616020610.22034/jclc.2022.346825.1709FAمرتضی عارفیاستادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20220616Criminalization is a rational process based on the principles, norms and economic, social, cultural and political structure that governs any society, the result of which is the prohibition of committing or omission a behavior with a criminal response. Completing this process and criminalizing a behavior involves going through various stages. As one of the philosophers of criminal law, Jonathan Schonsheck cites the three filters of principles, presumptions, and practical consequences of criminality as obstacles to criminal lawmakers. Accordingly, the present study is in the position of evaluating the criminalization of begging in the light of "Schonsheck" view; Behavior that is considered a crime under Article 712 of the 1996 Islamic Penal Code.<br />The findings of this study indicate that the legislator's decision to criminalize begging has no strong theoretical underpinnings and that none of the principles of criminalization (eg, the principle of harm, paternalism, moralism and perfectionism) can justify the prohibition of such behavior. In addition, its sanction violates governments' human rights obligations to ensure minimum welfare. Begging is an example of an imported crime that has entered the arsenal of criminal law by simply imitating the laws of some countries and without considering the realities of Iranian society. In this regard, it is suggested that 1) this behavior should be considered a crime only if it is accompanied by the exploitation of children and adolescents, and 2) the legislator while decriminalizing begging, should include this behavior in the realm of social policy and not criminal.جرمانگاری فرآیندی خِرَدمحور و مبتنی بر اصول، موازین و ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر هر جامعه است که برآیند آن اعلام ممنوعیت انجام یک رفتار یا ترک آن توأم با واکنش کیفری است. تکمیل این فرآیند و جرمانگاری یک رفتار متضمن عبور از مراحل گوناگون است. «جاناتان شُنشک[1]»، به عنوان یکی از فلاسفه حقوق کیفری، سه صافی اصول، پیشفرضها و پیامدهای عملی جرمانگاری را به عنوان موانع پیشِ روی قانونگذاران کیفری ذکر میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر در مقام ارزیابی جرمانگاری تکدّی در پرتو دیدگاه «شنشک» است؛ رفتاری که به موجب ماده 712 قانون مجازات اسلامی 1375 جرم محسوب شده است.<br />یافتههای حاصل از این پژوهش گویای آن است که تصمیمِ قانونگذار در جرم پنداشتنِ تکدّی از پشتوانه نظری قوی برخوردار نیست و هیچ یک از اصول جرمانگاری (به عنوان نمونه اصل زیان، پدرسالاری، اخلاقگرایی و کمالگرایی) نمیتوانند توجیهکننده ممنوعیت این رفتار باشند. به علاوه تجریمِ آن با تعهدات حقوق بشری دولتها در تضمین حداقلهای رفاهی مغایر است. در واقع تکدّی مصداق یک جرم وارداتی است که با تقلید محض از قوانین برخی کشورها و بدون توجه به واقعیتهای جامعه ایران، وارد زرادخانه حقوق کیفری شده است. در این راستا پیشنهاد میشود 1) این رفتار صرفاً در صورتی جرم محسوب شود که با بهرهکشی از اطفال و نوجوانان توأم باشد؛ و 2) قانونگذار ضمن جرمزدایی از تکدّی، این رفتار را در قلمرو سیاستگذاری اجتماعی و نه کیفری بگنجاند.<br /> <br />[1]. Jonathan Schonsheckhttps://jclc.sdil.ac.ir/article_160206_4331f33499c62344a62e5320a90c8aca.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Criminological Analysis of the Causes of Juvenile Delinquency in Urmia City in The Period 1390-1394تحلیل جرمشناختی عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان شهرستان ارومیه در بازه زمانی 1390-139417720716020410.22034/jclc.2022.302573.1556FAپیمان غیوری نیادانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایرانسیدعلی میر ابراهیمیاستادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.محمدعلی قربانیاستادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.Journal Article20211231One of the key individual and social actions is the necessary condition for the growth and development of human society and achieving an ideal society.The purpose of this study was to and achieve scientific and practical solutions to prevent delinquency or at least reduce it.In this research, descriptive-survey method has been used. To achieve more objective results, the necessary information has been collected through questionnaires, interviews and library resources and has been analyzed using statistical methods. The field research was conducted by referring directly to the Central Prison and Correctional Center of Urmia city through interviews and questionnaires and by examining the personal and social records of offenders, the most important delinquency factors were identified and strategies for crime prevention were presented.The statistical population in this study includes criminals located in the correctional center of Urmia city who have been selected as a sample in this study. The total number of subjects studied in this study was fifty. These fifty people were selected from male and female offenders (sample size)The sampling method in this non-probability research is purposeful. In this project, the researcher has had the effective cooperation of the Prisons Organization and the security and educational measures of West Azerbaijan Province and the General Justice of West Azerbaijan Province and has had access to official internal statistics.The results showed that the most important delinquency factors in Urmia city during the research period are environmental factors such as family, school and friends.یکی از کلیدیترین اعمال فردی و اجتماعی، هدایت و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان برای آینده میباشد؛ اقدامی که شرط انکارناپذیر و ضروری برای رشد و توسعه جامعه انسانی و رسیدن به یک جامعه ایدهآل است. هدف این پژوهش دستیابی به راهکارهایی علمی و عملی برای پیشگیری از بزهکاری و یا حداقل تقلیل آن بوده است. در این تحقیق روش توصیفی ـ پیمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. برای رسیدن به نتایج عینیتر اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه و مصاحبه و منابع کتابخانهای جمعآوری و با استفاده از روشهای آماری تحلیل گردیده است. تحقیق به صورت میدانی با مراجعه مستقیم به زندان مرکزی و کانون اصلاح و تربیت شهرستان ارومیه از طریق مصاحبه و پرسشنامه انجام شده است و با بررسی سوابق فردی و اجتماعی بزهکاران، مهمترین عوامل بزهکاری مشخص و راهکارهایی در جهت پیشگیری از بزهکاری ارائه گردیدند.<br />جامعه آماری در این تحقیق شامل بزهکاران مستقر در کانون اصلاح و تربیت شهرستان ارومیه میباشد که به عنوان نمونه در این تحقیق انتخاب شدهاند. تعداد کل آزمودنیهای مورد مطالعه در این پژوهش پنجاه نفر بوده است. این پنجاه نفر از بین بزهکاران دختر و پسر انتخاب شدهاند (حجم نمونه) روش نمونهگیری در این تحقیق غیراحتمالی از نوع هدفمند میباشد. محقق در این طرح از همکاری مؤثر سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان غربی و دادگستری کل استان آذربایجان غربی برخوردار بوده است و دسترسی به آمار رسمی داخلی داشته است. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین عوامل بزهکاری در شهرستان ارومیه در بازه زمانی تحقیق عوامل محیطی مانند خانواده، مدرسه و دوستان میباشند.https://jclc.sdil.ac.ir/article_160204_b5007e35be7fe0db72f41b3b64b09a9f.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Comparison of the Components of the Public Hearing in the International Human Rights System and Iranian Criminal Proceeding Systemهمسنجی مؤلفههای دادرسی علنی در نظام بینالمللی حقوق بشر و نظام دادرسی کیفری ایران20924116289710.22034/jclc.2022.356181.1738FAمرتضی راستهکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.0000-0002-8710-1677عبدالعلی توجهیدانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.مژگان نعمتیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-7013-574XJournal Article20220815public hearing Instead of having a one-dimensional nature, has a composite structure that can be divided into different elements, and even with the absence of one of these elements, its true meaning is overshadowed. In the international human rights system, often specific mechanisms are established through human rights monitoring institutions such as the European Court, the American Court and the Human Rights Committee to monitor and protect the right to public hearing and closely monitor its implementation in national courts, and through the handling of cases raised in these institutions, several components have been defined for the structure of public hearing. This article with the aim of examining these components, seeks to answer this question: To what extent do the concept, nature and elements of public hearing in Iranian criminal proceeding system comply with the standards accepted by the international human rights system? In this regard, the current research, with a descriptive-analytical approach and by using library resources, describes the position of the discussed subject in a comparative manner in these two systems. The comparison of this issue in the international human rights system and the Iranian criminal proceeding system shows that, Although the public hearing has been recognized as a fundamental principle of Iran's constitution, its implementation in the country's legislative and judicial systems requiring not only that the legislator stipulates some components of the public hearing which have been neglected so far, but also meet the executive and practical challenges of criminal court proceedings.دادرسی علنی به جای ماهیت تکبُعدی، ساختاری ترکیبی و قابل تجزیه به عناصر مختلف دارد که حتّی با فقدان یکی از این عناصر، مفهوم واقعی آن تحتالشعاع قرار میگیرد. در نظام بینالمللی حقوق بشر، اغلب از طریق نهادهای نظارتی حقوق بشری مانند دادگاه اروپایی، دادگاه آمریکایی و کمیتۀ حقوق بشر، سازکارهای مشخصی در جهت رصد و حمایت از حقّ بر دادرسی علنی و نظارت دقیق بر اعمال آن در محاکم ملّی، صورت پذیرفته است و از رهگذر رسیدگی به قضایا و پروندههای مطروحه در این نهادها، مؤلفههایی برای ساختار دادرسی علنی تعریف شده است. این مقاله با هدف بررسی این مؤلفهها، در پی پاسخ به این سؤال است که مفهوم، ماهیت و عناصر رسیدگی علنی در نظام دادرسی کیفری ایران تا چه اندازه با معیارهای مورد پذیرش نظام بینالمللی حقوق بشر مطابقت دارد؟ در این راستا، پژوهشِ حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، جایگاه موضوع مورد بحث را بهصورت تطبیقی در این دو نظام تشریح مینماید. همسنجی این موضوع در نظام بینالمللی حقوق بشر و نظام دادرسی کیفری ایران، نمایانگر این است که بهرغم آنکه دادرسی علنی به عنوان یک اصل بنیادین در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است، لیکن پیادهسازی آن در نظام تقنینی و قضایی ایران مستلزم این است که از یک سو، قانونگذار به برخی مؤلفههای دادرسی علنی که تاکنون از آنها غفلت نموده است، تصریح نماید و از سوی دیگر، چالشهای اجرایی و عملی موجود در رویه دادگاههای کیفری در این خصوص مرتفع گردد.https://jclc.sdil.ac.ir/article_162897_cf13bb5d0ba57ba2706dd396aa47e638.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Parameters of a Successful and legitimate Covert Entrapment Operation in the Economic Crime of Money Launderingپارامترهای یک عملیات مخفی دامگستری موفق و مشروع در جرم اقتصادی پولشویی24328716365610.22034/jclc.2022.333843.1672FAمحمد پیرانیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.اصغر عباسیاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.علی قربانیاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.Journal Article20220502Money laundering is considered as a by-product of criminal activities having the potential of destroying the integrity of financial institutions in a country. Thus, it is necessary to discover this crime and fight it. But the special characteristics of this crime, including its non-visibility, rhizomization of the space and ways of committing, professional perpetrators, its mobility and dynamicity, dispersion of danger, being organized, and seeming to be without victims. Therefore, we have to use secret operations to discover this crime. Entrapment can be mentioned among these operations, having three features in the crime of money laundering: 1) Gaining evidence against money launderers and excluding them from the cycle of criminal activity; 2) Arresting people who are likely to have fraudulent intentions, these people will be prevented from committing crimes because of the fearing that they may be the prey of these operations; 3) Through these operations, criminal organizations have moved large amounts of cash to use the services of money laundering companies, making it easier for the officers to identify them. But an entrapment operation can be successful when, in addition to entrapping real criminals, it also warns potential criminals. Taking into account the economy and ethics of these operations and their management and considering people's reaction to them are among other characteristics of this kind of operations.پولشویی محصولی جانبی از فعالیتهای جنایی است که میتواند یکپارچگی نهادهای مالی یک کشور را از بین ببرد؛ بنابراین کشف این جرم و مبارزه با آن بسیار حیاتی است اما آنچه مبارزه با این جرم را طاقتفرسا نموده ویژگیهای خاص آن ازجمله عدم رؤیتپذیری، ریزومیک شدن فضا و روشهای ارتکاب، مرتکبین حرفهای، تحرک و پویایی جرم، پراکندگی خطر، سازمانیافته و بدون بزهدیده بودن است. ازاینرو برای کشف این جرم، ناگزیر به استفاده از عملیاتهای مخفی هستیم ازجملۀ آنها، عملیات دامگستری است که در جرم پولشویی، دارای سه ویژگی است؛ اول: تحصیل دلیل علیه پولشویان و خارج نمودن آنها از چرخۀ فعالیت جنایی. دوم: بازداشتن افرادی که ممکن است مقاصد فریبکارانه در سر داشته، این افراد با ترس از اینکه ممکن است طعمه این عملیاتها باشند از ارتکاب جرم بازداشته خواهند شد. سوم: به واسطۀ این عملیاتها، سازمانهای جنایی برای استفاده از خدمات شرکتهای پولشویی، مقادیر زیادی پول نقد را جابهجا نموده که این مسأله شناسایی آنها را برای مأمورین آسانتر خواهد کرد؛ اما یک عملیات دامگستری زمانی میتواند موفق باشد که علاوه بر به دام انداختن مجرمین واقعی، موجب متنبه شدن مجرمین احتمالی نیز شود. توجه به اقتصاد و اخلاقیات این عملیاتها و وجود مدیریت آن و توجه به عکسالعمل مردم در قبال آنها از دیگر ویژگیهای این عملیات است.https://jclc.sdil.ac.ir/article_163656_f0d1fc9956b33ac13d92b4a9665bd5c4.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Identifying Defendants' Spoken and Written Authorship in Courts based on Forensic Linguisticsشناسایی هویت نوشتاری و گفتاری متهمان در دادگاه از منظر زبانشناسی حقوقی28931616508810.22034/jclc.2023.329574.1652FAثریا سبهانیدانشجوی دکترای زبانشناسی کاربردی، دانشکده زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.بهمن گرجیاندانشیار، زبانشناسی کاربردی، دانشکده زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.0000-0003-4932-5028خلیل محمودیاستادیار، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشکده زبانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.الخاص ویسیدانشیار، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشکده زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20220506Forensic linguistics refers to the scientific study of the application of language for court purposes. This interdisciplinary field of study can be regarded as a sub division of applied linguistics, which has been formed, based on the individuals' needs to communicate legal interactions. It needs theoretical linguistics to determine the study of intended meaning of the language in the court. The courts may need to identify the written and spoken identity of the accused persons through authentic studies. Thus, this research investigated the criminals' spoken and written authorship in the court through Menamin's (2002) approach. This study is conducted through descriptive method and analysis of court documents to arrive at the identification of the criminal spoken and written authorship in the courts. Analyzing the two cases of written and spoken documents in the courts revealed that spoken and written discourse markers might display the identity of the criminal person. McMenamin's model was used to analyze the criminal persons' linguistics and stylistics variables that lead to their identification. These markers may be procedural steps like phonological, morphological, semantic and syntactic clues that are unique among the communities and even people in the context of the courts. Verbal and non-verbal communications could be analyzed based on the proposed model discussed in this study. The court clues could be matched with the McMenamin's principles in discovering the criminal spoken and written authorship. The implications of this study may help the interrogators, judges and attorneys to do the job fairly.زبانشناسی حقوقی، مطالعۀ علمی زبان به صورت کاربردی و متناسب با اهداف حقوقی است. این رشته شاخهای از زبانشناسی کاربردی که بر پایه دانش زبانی و در راستای نیاز افراد در مطالعۀ پروندههای قانونی بشر شکل گرفته است و در مسیر رشد و پویایی خود، به مبانی زبانشناسی نظری در امور حقوقی نیازمند است. در دادگاهها پروندههایی وجود دارد که رسیدگی به آنها در گرو تشخیص هویت نوشتاری و گفتاری مجرمین آن است. به همین منظور بر آنیم تا در یک پژوهش توصیفی و تحلیلی، رویکرد زبانشناسی حقوقی مک منامین[1] را در مورد تحلیل و کارکرد آن را در خصوص تشخیص هویت نوشتاری و گفتاری مجرمین در محاکم دادرسی مورد ارزیابی قرار دهیم. بر همین اساس، پس از گریزی کوتاه به نقطه نظرات این زبانشناس، دو پروندۀ واقعی در دادگاههای خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کاربرد این نظریه میتواند در کشف جرم و احراز هویت نوشتاری و گفتاری مجرمین در پروندههای حقوقی کارگشا باشد. آنچه لزوم آن در طول این پژوهش بیش از پیش احساس شد، نیاز مبرم به حضور یک زبانشناس حقوقی متخصص و آشنا با نشانگرهای سبکی و کلامی نظیر ویژگیهای آوایی، واژگانی، معنایی، نحوی در شناخت هویت متهم است. این مدل میتواند در تشخیص هویت نوشتاری و گفتاری متهمان به بازجوی پرونده، قاضی و وکلا کمک نماید.<br /> <br />[1]. Gerald. R. McMenamin, <em>Forensic linguistics: Advances in forensic stylistics</em>. (New York: CRC Press. 2002), 306.https://jclc.sdil.ac.ir/article_165088_3d67c8169ac042fe49ed688afd68564f.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220A native view of the theory of social control of crime according to Islamic-Iranian foundationsنگاه بومی به نظریۀ کنترل اجتماعی جرم با توجه به مبانی اسلامی ـ ایرانی31734516508310.22034/jclc.2023.294614.1530FAسمیرا تاج خراسانیدانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده دانشکده حقوق الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.غلامحسین مسعوداستادیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.محسن شکرچی زادهاستادیار، دانشکده حقوق الهیات و معارف اسلامی، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.Journal Article20220105Desirable native humanities for Iran are sciences and methods that are the product of scientific activities based on the culture, beliefs and needs of Iranian society and are aimed at solving the problems and problems of Iranian society. Therefore, the issues should be designed locally or the ideas should be localized in a proper way and appropriate to the culture and religion of the country, so that the desired result can be obtained from them. The meaning of localizing the theory of social control of crime (Hirschi) is to benefit from the policies and measures derived from these theories in the field of crime prevention and control. The purpose of localization of this theory is to localize the theory, because the theory does not belong to one's own country and it was formed based on the problem of other countries and proceeded based on the belief and cultural foundations of that country and provided a solution, in this case it should be Let's give it a native appearance to be localized, but its essence will not change. As a result, in the localization of this theory, we should take the general frameworks and directions from Islam and place the spirit and essence of Islamic teachings as the core of humanities and social sciences.علوم انسانی بومی مطلوب برای ایران، علوم و روشهایی هستند که محصول فعالیتهای علمی و بر اساس فرهنگ، باورها و نیازهای جامعۀ ایران به وجود آمده است و معطوف به حل مسائل و مشکلات این جامعه باشند؛ بنابراین، مسائل باید بومی طراحی شوند و یا نظریات به شیوهای درست و متناسب با فرهنگ و آیین کشور بومیسازی شوند تا از آنها نتیجه مطلوب به دست آید. منظور از بومیسازی نظریۀ کنترل اجتماعی جرم (هیرشی[1]) بهرهمندی از سیاستها و تدابیر منبعث از این نظریهها در زمینۀ پیشگیری و کنترل جرم است. بومیسازی این نظریه، بومیزه کردن نظریه میباشد؛ زیرا نظریه از آنِ کشور خود نیست و بر مبنای مسألۀ کشورهای دیگر، شکل گرفته و بر اساس بنیانهای اعتقادی و فرهنگی آن کشور به پیش رفته و راهحل ارائه داده است، در این صورت باید با دادن یک ظاهر بومی، بومیزه شود ولی در ماهیت آن نیز تغییری ایجاد نشود. در نتیجه باید در بومیسازی این نظریه، چهارچوبها و جهتهای کلی را از اسلام بگیریم و روح و جوهره آموزههای اسلامی را به مثابه مغز علوم انسانی و اجتماعی معیار قرار دهیم.<br /> <br />[1]. Hirschihttps://jclc.sdil.ac.ir/article_165083_1458fbd5c7ccc7d74b76002e13f162e3.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220The Approach of Zemiology to State Crime and the Function of Its Responsesرویکرد آسیب اجتماعیشناسی به جرم حکومتی و کاربست پاسخگذاری به آن34739016552910.22034/jclc.2023.367883.1769FAمحمد ناظمی پوردانشجوی دکترای حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-8502-5036مهرداد رایجیان اصلیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران.استاد مدعو گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-0693-1888فیروز محمودی جانکیدانشیار،گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.استاد مدعو گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدرضا الهی منشاستادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20221031The construct of crime in the criminal justice, in terms of its political ideology, basically seeks to preserve the power relations of the upper class, esp. the state, as well as its reproduction. Therefore, harmful and criminogenic acts of state are not mainly criminalized, and if criminalized, they are not recognized in the criminal justice system. These acts even have not been recognized in mainstream criminology. As a result, the victims of such extensive harms and injuries caused by the consequences of public and governmental programs and policies are not recognized. Accordingly, the main goal of the present article is to explore and redefine the harmful acts of state based on a broad and process-oriented approach (i.e. zemiology), beyond of the traditional approach (i.e. the legal definition of crime).This alternative approach can expand recognizing the scope of harmful acts of state, as well as recognizing the widespread victimization of these acts. Based on a descriptive-analytical method, this article seeks to explain the failure of criminology and criminal justice to recognize and redefine the injurious acts of state and concludes that an exit door for this unpleasant situation is to disclose the hidden image of state crime emphasizing upon the zemiological approach in order to inclusion of all violations of international norms called as harm and soft laws. Such an approach allows the adoption of multiple responsive measures including proactive, reactive and control responses in facing with state crime.انگارۀ جرم در نظام عدالت جنایی به لحاظ ایدئولوژی سیاسی آن اصولاً در پی حفظ روابط قدرت فرادستان ازجمله حکومت و بازتولید آن میباشد. بر پایۀ این گزاره، رفتارهای آسیبزا/ جرمزای حکومت، اساساً در نظام عدالت جنایی و جرمشناسی مورد شناسایی و جرمانگاری قرار نمیگیرد و به تبع آن، قربانیانِ آسیبهای گسترده را که ناشی از نتایجِ سوء برنامهها و سیاستگذاریهای عمومی حکومت است را مورد بازنمایی قرار نمیدهد. لذا یکی از مهمترین اهداف این پژوهش آن است که فراتر از رویکرد معیارمحور (قانون)، به بازشناسی رفتارهای جرمزا/آسیبزای حکومت در یک رویکرد موسعِ فرآیندمحور به نام آسیب اجتماعیشناسی بپردازد. گفتمان جایگزین (زمیولوژی) میتواند به گسترش دامنۀ شناسایی رفتارهای آسیبزای حکومت و همچنین شناسایی قربانیان گسترده آن بپردازد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن تبیین نابسندگی نظام عدالت جنایی و جرمشناسی درشناسایی رفتارهای آسیبزا/ جرمزای حکومت به این دستاورد منتج میشود که راه برونرفت از این وضعیتِ به شدت نابسنده و پردهگشایی از چهرۀ پنهان جرم/آسیب حکومتی اتخاذ یک رویکرد جامع به نام آسیب اجتماعیشناسی (زمیولوژی) است تا فراتر از ارزشهای گزینشی حکومتها، تمامی نقضهای بنیادین و هنجاریندر اسناد بینالمللی و حقوق نرم را نیز دربرگیرد. همچنین در این میان میتوان مجموعهای از رهیافتهای (واکنشی، کنشی و پایشی) را دریک کاربست پاسخگذاری در مواجهه با جرم حکومتی به کار گرفت.https://jclc.sdil.ac.ir/article_165529_6d2a3b5c225286d4690cc5e7c45051e9.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-2986102020230220Criticisms of restorative justiceانتقادات وارد بر عدالت ترمیمی39141514150310.22034/jclc.2021.254926.1434FAحکیمه فرناممربی، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.0000000216095417Journal Article20201113Restorative justice is a term used in recent decades in criminal policy, which has received unprecedented acclaim as in any other emerging theory and phenomenon. They have since emerged, and efforts are still underway to continue and develop these effects within the criminal justice system. However, it seems to us that the time has come for the sheer submission of effective and effective expertise on imported and emerging theories and their practical implications, although the criminal justice system of our country has already experienced such Adoption of issues such as conditional release, suspended sentence, imprisonment alternatives and the like has benefited, and should not be seen as a reason for the successful adoption of any import theory and its operation. The authors criticize the restorative justice approach and after examining the criticisms of restorative justice in the two areas of nature and results of programs, the inadequacy of its models and programs and the need for a comprehensive review of restorative justice challenges And they turned to the opportunity and made suggestions. The method of information orientation in this article is a library and the materials are analyzed in a descriptive manner.عدالت ترمیمی اصطلاحی پرکاربرد در دهههای اخیر سیاست جنایی است که مانند هر نظریه و پدیدۀ نوظهور دیگر با اقبال کمنظیری روبهرو گردیده است و در مدح و ثنای آن و مزایا و محاسنش کتابها نوشته و سمینارها برگزار شد و حتی در عرصۀ میدانی جلوههایی از آن به منصۀ ظهور رسیدند و هنوز هم تلاشهایی برای تداوم و توسعۀ این جلوهها در بدنۀ نظام عدالت کیفری در حال انجام است که تهیۀ لایحۀ عدالت ترمیمی و تلاش برای تدوین قانون عدالت ترمیمی از آن جمله است. این در حالی است که به نظر نگارنده دیگر زمان تسلیم و پذیرش محض و بدون کارشناسی کارآمد و مؤثر در خصوص نظریات نوظهور و جلوههای عملی آنها بدون ایجاد زیرساختهای مناسب فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی به سر آمده و اگر نظام عدالت کیفری کشورمان قبلاً از این دست اقبالها به عنوان مثال در پذیرش مباحثی چون آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات، جایگزینهای حبس و امثالهم، بهرههایی برده است، نباید دلیلی بر موفقیتآمیز بودن پذیرش هر تئوری نوپدید و عملیاتی کردن آن تلقی شود. نگارنده در این مجال رویکرد عدالت ترمیمی را به بوتۀ نقد کشیده و پس از بررسی انتقادات وارد بر عدالت ترمیمی در دو حوزۀ ماهیت و نتایج برنامهها، به ناکافی بودن مدلها و برنامههای آن و ضرورت بررسی کارشناسی چالشهای عدالت ترمیمی به صورت همهجانبه و تبدیل آنها به فرصت دست یافته است و پیشنهادهایی ارائه نمودهاند. روش گردآوری اطلاعات در این مقاله، کتابخانهای است و مطالب به روش توصیفی، تحلیل شدهاند.https://jclc.sdil.ac.ir/article_141503_2d376fe61bf02c977bcf18f477ff5e59.pdf