پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823Protection of Terrorism Victims in the Light of Humanization Process of International Lawحمایت از قربانیان تروریسم در پرتو روند انسانی شدن حقوق بینالملل54849818FAحسین شریفی طرازکوهیدانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانفاطمه فتحپوردانشجوی دکترای حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170524Development and transformation of international norms and structures is being affected by two general approaches of state-centric and human-centric toward international law. Humanization process of international law which is rooted in Kant's moral teachings and resulted in changing of attitude to individual's place in the system of international law has also impact on the field of terrorism and its victims. <br />This process began with adoption of the declaration of the United Nations general assembly in 1985 and then has been continuing in various instruments in the global and regional levels. At the same time, in addition to the norms, the structures of international law are affected by this process. <br />Overall, however, this turning towards moral and material support of victims of terrorism is quite competent and worthy of praise but it seems that these efforts are not enough. <br />In addition to increasing the range of supporting measures, the content of international soft law documents must be incorporated in international binding conventions. Yet support of victims of terrorism is in need of reforms in the structures of international law.هنجارها و ساختارهای حقوق بینالملل در فضایی برزخگونه متأثر از دو رویکرد کلی دولتمحورانه و انسانمحور تکوین و تحول مییابد. روند انسانی شدنِ ریشهدار در آموزههای اخلاقی کانت که سبب تغییر نگرش و تحول در جایگاه فرد در نظام حقوق بینالملل گردیده است در حوزه تروریسم و قربانیان آن نیز تأثیرگذار ظاهر شده است. توجه به افراد و حمایت از آنان در برابر اقدامات تروریستی و ضدّتروریستی که پیشتر در چارچوب گفتمان دولتمحورانه (گروسیوسی) حقوق بینالملل معنا و محملی نداشت با تأثیرپذیری از گفتمان کانتی و انسانمحور حقوق بینالملل موضوعیت پیدا کرده است.<br /> این حرکت با اتّخاذ اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل متّحد در سال 1985 آغاز و پس از آن در اسناد مختلفی در سطح جهانی و منطقهای پی گرفته شد. در عین حال علاوه بر هنجارها، ساختارها نیز از این موضوع تأثیر پذیرفتهاند. در مجموع هرچند حرکت آغازشده در راستای حمایت مادی و معنوی از قربانیان تروریسم اقدامی کاملاً شایسته و درخور تحسین است، اما به نظر میرسد تلاشهای انجامشده کافی نیست؛ علاوه بر افزایش گستره اقدامات حمایتی، محتوای حقوق نرم اسناد بینالمللی باید در قالب کنوانسیونهای الزامآور درآید. در عین حال حمایت از قربانیان تروریسم نیازمند اصلاحاتی در ساختارهای حقوق بینالملل است.https://jclc.sdil.ac.ir/article_49818_a12842afd2b86853e5e8b8a79397b2e4.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823The Survey of Yezidis’ Genocide by ISIS in Iraqبررسی فرضیه نسلزدایی إزیدیهای عراق توسط داعش498649821FAمرتضی جوانمردی صاحباستادیار گروه حقوق دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانمحمدباقر رستگار مهجنآبادیکارشناسارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20160511The “Islamic State of Iraq and Sham”, the ISIS for short, in a military operation, in order to dominate the Neinava Province and a region the center of which is the city of Sinjar on the northwestern coast of the country of Iraq, has committed crimes such as wholesale killing, enslaving the people, and the destruction of sacred places, against the denizens who are recognized as Yezidis. The ISIS has also obligated the Yizidis to convert to Islam and has displaced them into the mountains in an extreme condition of the summer heats of 2014. This being reflected in the universal media, has proposed the accomplishment of genocide as an international crime. This problem in the present study has been investigated through the adaption of the subject features (the victimized, the committed crimes, and the recognition of the criminal's thought situation) with the conditions of crime check in the prevention and punishment of genocide convention. The characteristic under study is that the ISIS not only helps denying the crimes, but also justifies them according to the Islamic doctrines and specifically the Holy Quran as the primary source of Ijtihad in the religion. This claim although appears correct on the face of it, however through scrutiny and authorized interpretations of the Holy Quran their fallacy is exposed. Therefore, their crimes analyzed through the convention is not coordinate with their being in the wrong, and, in any way, their claim is not legal to be surveyed in their crime justification.گروه «دولت اسلامی عراق و شام» یا به اختصار داعش، در عملیاتی نظامی به منظور تسلط بر استان نینوا در عراق و منطقههایی با مرکزیت شهر «سنجار» در شمال غرب این کشور، نسبت به جمعیت ساکن که با ویژگی مذهبی به نام «إزیدی» شناخته میشوند، مرتکب اعمال و جنایاتی همچون کشتار و برده ساختن انسانها و تخریب اماکن مذهبی، آواره ساختن آنان به کوهستانها در شرایط نامناسب و کشنده اواسط تابستان 2014 میلادی و اجبار إزیدیها به تغییر دین شدهاند که آن اعمال را میتوان مصداق جنایت نسلزدایی دانست. اثبات این موضوع در پژوهش حاضر از طریق بررسی عناصر و مؤلفههایی (شامل معرفی گروه مجنیعلیه، اعمال ارتکابی و شناخت قصد و نیت مرتکب) و انطباق آن با مقررات مندرج در کنوانسیون پیشگیری و مجازات نسلزدایی ارزیابی شده است. مهمترین ویژگی جنایات ارتکابی داعش علیه إزیدیها آن است که مرتکب نه تنها ارتکاب این اعمال مجرمانه را انکار نکرده، بلکه به صراحت وجود قصد و نیت خود دال بر نابودی مردم إزیدی را اعلام کرده است. از این رو محقق برخلاف دیگر موارد ارتکاب جنایت نسلزدایی مانند قتلعام کردها در عراق موسوم به انفال و یا کشتار مسلمانان بوسنی توسط صربها؛ در اثبات عنصر معنوی نسلزدایی<sup>***</sup> چندان مشکلی ندارد. با وجود این، ویژگی خاص ایدئولوژیک این جنایات با توجه به عنوان غلط اسلامی این گروه، نیاز به بررسی و مطالعه این جنایت را ضروری میسازد؛ چه آنکه داعش اقدامات خود علیه إزیدیها را مبتنی بر آموزههای اسلامی و مشخصاً قرآن کریم به عنوان اولین و معتبرترین منبع اجتهادِ احکام معرفی کرده است. ادعایی که هرچند ممکن است با برخی از ظواهرِ منابع تطبیق نماید اما با مداقه در این منابع و تفاسیر معتبر قرآنی، بطلانِ استدلالها و استنباط مبتنی بر آنها مبرهن میشود.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> *** Dolus Specialishttps://jclc.sdil.ac.ir/article_49821_e8789a6cbdfddbdd3417a818504f19d1.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823Free Will as the Foundation of Criminal Responsibility in the Debate between Compatibilism and Incompatibilismاراده آزاد به مثابه رکن مسؤولیت کیفری در جدال سازگارانگاری و ناسازگارانگاری8711349823FAرحیم نوبهاردانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمدرضا خط شبدانشآموخته کارشناسیارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170525Criminal law presupposes human beings are rational agents who have free will and ability to control their conducts. Raising doubt about this presupposition would threaten and harm criminal law. It is because punishing a person who has no control over his acts is unjust. Furthermore, determinism makes some major functions of criminal law like deterrence nonsense. Obviously, law cannot guide the forced persons who have no free will. Some philosophers raise the idea of impossibility of free will for human being by reference to the causal universe in which we live. This article considers two basic approaches about free will and determinism; i.e. compatibility and incompatibility. It also tries to make a consistency between the acceptance of free will of human being along with causal relations and living in a causal universe. Such an approach, according to the authors would provide background for having a more just and fair understanding of criminal responsibility.قوانین کیفری با این پیشفرض نگاشته میشوند که آدمیان صاحب ارادهاند و بر رفتارهای خود کنترل دارند. تردید در این پیشفرض، تهدیدی علیه حقوق کیفری است، زیرا از یک سو مجازات فرد فاقد اراده، ناعادلانه است و از سوی دیگر کارکرد بازدارنده قوانین کیفری بیمعنا به نظر خواهد رسید؛ زیرا قانون نمیتواند شخص فاقد اراده را راهنمایی کند. برخی از متفکران با اشاره به گستردگی روابط علّی ـ معلولی حاکم بر جهان انسانی در وجود ارادة آزاد برای انسان تردید کردهاند. مقاله حاضر با بررسی دو رویکرد عمده در خصوص مسئله جبر و اختیار، یعنی سازگارانگاری و ناسازگارانگاری، تلاش نموده است که ضمن تأکید بر لزوم اراده آزاد به عنوان رکن مسؤولیت کیفری آدمی، به روابط علّی ـ معلولی نیز توجه کند و از این طریق، راه را برای رسیدن به خوانشی عادلانه از مسؤولیت کیفری هموار نماید.https://jclc.sdil.ac.ir/article_49823_79c55b5013999619ea1be92d5ad93ace.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823Criminological Study the Impact of Major Depressive Disorder on Attitudes toward Drugsبررسی جرمشناختی تأثیر بیماری افسردگی ماژور بر نگرش نسبت به مواد مخدر11514449827FAغلامحسین کریمی کهکیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، عضو هیئت علمی (مربی)، گروه حقوق، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایرانمهری زمانزاده بهبهانیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، عضو هیئت علمی (مربی)، گروه حقوق، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایرانJournal Article20160831Delinquent disease that affects the outer and inner conscious and unconscious motivations crime is committed. And hence in need of correction and treatment some deviations and crimes are being committed by people with mental disorders. These people are a bunch of people with major depression. Criminologists found to provide a thorough study of crime and deviance at the same time or inclination to investigate organized crime and crime situation before payment. Field research method was causal-comparative method to predict the impact of depressive illness major relationship with attitude toward drug. To this end, 40 people were tested in Behbahan city. Subjects were 20 patients with major depression and 20 normal matched, 10 male and 10 female. To check out questionnaires to examine attitudes towards drugs, the two groups were used. Data obtained through descriptive statistics, frequency and percentage and inferential statistics (chi-square test) were analyzed. The results showed: in terms of attitudes towards drugs among individuals with major depression, the general attitude, emotions, beliefs and readiness to act against drug abuse, there is a significant difference compared to normal individuals. This means that depressed people are more vulnerable. این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای، به منظور بررسی جرمشناختی تأثیر بیماری افسردگی ماژور، به عنوان یکی از اختلالات روانی، با توجه به پیامدهای این اختلال (انحراف ـ ارتکاب جرم )و تأثیر این بیماری به عنوان یک عامل مؤثر در آسیبپذیری این افراد در رابطه با رفتارهای پرخطر، نوع نگرش این بیماران نسبت به سوءمصرف مواد مخدر، و به روش میدانی میباشد. به این منظور 40 نفر در شهرستان بهبهان مورد آزمون قرار گرفتند. آزمودنیها20 بیمار افسرده ماژور، 10 مرد و 10 زن و20 فرد عادی همتاشده، 10 مرد و 10 زن بودند. بیماران و افراد عادی از نظر سن، وضعیت تأهل، جنسیت و تحصیلات همتا شدند. برای بررسی از پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر برای آزمودن، دو گروه استفاده شد. دادههای به دستآمده از طریق روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد و آمارهای استنباطی (آزمون خیدو) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد: در رابطه با نگرش نسبت به مواد مخدر بین افراد افسرده ماژور در نگرش کلی، هیجانها، باورها و آمادگی عمل نسبت به سوءمصرف مواد مخدر، نسبت به افراد عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارتی افراد افسرده آسیبپذیرتر میباشند. این پژوهش با تکیه بر شاخه جرمشناسی روانشناختی (روانی) انجام گرفته است، که با روش علمی و عینی به تحلیل علل و عوامل روانی پیدایش جرم، با هدف پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح و درمان بزهکاران میپردازد.<br /> https://jclc.sdil.ac.ir/article_49827_20fa99020ddf1489dbb0afc0cb7c6ef1.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823The Legal Coherence in International Criminal Law (According to the Multiplicity of Institutions and Origins)انسجام حقوقی در حقوق کیفری بینالمللی (با توجه به کثرت در منشأ و ارگانهای اجرایی ـ قضایی)14516749830FAعلیرضا باقری ابیانهاستادیار دانشگاه پیام نور، گروه حقوق استان قزوین، ایرانJournal Article20170219The coherence of a legal system can be classified in three degrees: 1- The system is completely coherent; 2- Legal pluralism can be occurred in a legal system; 3- The legal system experiences some degrees of fragmentation. International criminal law overlaps international law thus many concepts and institutions of international law affect it. Additionally it is a new discipline in law hence it has its own system. Thus In some subjects the conflict of norms, the obscurity in hierarchy of institutions and finding the appropriate regulation are inevitable. <br />For example the relationships between ICJ and ICC or relationships between the international criminal courts are obscure. <br />By paying attention to these kinds of problems, it can be argued that this system is a kind of legal pluralism and the fragmentation does not happen at least right now.درجات مختلف انسجام حقوقی در یک نظام حقوقی را میتوان در قالبهای زیر طبقهبندی کرد: 1- نظام کاملاً منسجم است؛ 2- کثرتگرایی حقوقی در نظام حادث شده است؛ 3- نظام حقوقی چندپارگی را تجربه میکند.<br /> حقوق کیفری بینالمللی دارای همپوشانی با حقوق بینالملل عمومی است لذا مفاهیم و مراجع حقوق بینالملل عمومی بر آن تأثیرگذار است. به علاوه این رشته در عین حال نسبتاً جدید است لذا مشخصاً در مسائلی در خصوص هنجارها، سلسلهمراتب دادگاهها و شناسایی مقررات قابل اعمال تعارضاتی به وجود میآید که مشخصاً قابل حل و فصل نیست.<br /> برای مثال سلسلهمراتب دیوان بینالمللی دادگستری با دادگاههای کیفری بینالمللی، سلسلهمراتب دادگاههای کیفری بینالمللی نسبت به هم و سلسلهمراتب دیوانهای حقوق بشر با محاکم کیفری بینالمللی و در نهایت جایگاه شورای امنیت در اتخاذ تصمیمات مؤثر در امور قضایی و جایگاه این تصمیمات بر آرای محاکم کیفری بینالمللی ازجمله این مسائل است. در این نوشتار چنین استدلال میشود که با وجود چنین تعارضات و ابهاماتی حقوق کیفری بینالمللی در چارچوب مفهوم کثرتگرایی حقوقی قرار میگیرد نه چندپارگی حقوقی.https://jclc.sdil.ac.ir/article_49830_344e319a1c1f32cf495fd47c2ddc6f8e.pdfپژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-29865920170823Concept of Victim in International Criminal Lawمفهوم قربانی در حقوق بینالملل کیفری16918949831FAسیّدابراهیم حسینیگروه حقوق، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایرانسیّدقاسم زمانیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20151220 <br />Defining the concept of victim in international criminal law has a considerable significance in terms of its tight relations with crime and reparation that must be paid to victim. In simple meaning, victim is a person - natural or legal - suffered from perpetration of international crimes. Persons could be victimized both directly and indirectly; in this sense, family and relatives of a direct victim also could be known as victims. Subsequent to this, suffered incurred could be physical, psychological, mental, emotional, financial and etc. According to instruments in humanitarian law and statute of international criminal court and other international criminal tribunal, there are two categories of victims; first, natural persons that they are the main victims of international crimes and second, institutions, organizations and sometimes cultural properties. Of course, international community as history shown also can be introduced as a permanent victim in every international crime. Thus, any kind of damage incurred to any of these victims must be repaired when an international crime committed against them. Generally speaking, it could be said that damages could be repaired even in situations that there is no direct victims because there is always an international community.تعیین قربانی در حقوق بینالملل کیفری دارای اهمیت زیادی است. این امر در ارتباط تنگاتنگ با جرم و تعیین جبرانی است که باید انجام شود. در معنای ساده قربانی، شخصی ـ اعم از حقیقی و حقوقی ـ است که به خاطر ارتکاب جرایم و جنایات بینالمللی متحمل زیان و خسارت شده است. قربانی میتواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد؛ در این معنا خانواده و خویشان یک شخص نیز ممکن است به عنوان قربانی شناسایی شوند. متعاقب همین امر، زیان وارده به شخص نیز میتواند دارای انواع مختلفی مثل جسمانی، معنوی، عاطفی، مالی و از این قبیل باشد. جرایم در حقوق بینالملل کیفری معاصر و با توجه به اسناد بینالمللی موجود در چارچوب حقوق بشردوستانه بینالملل، جرایم معاهدهای و اساسنامههای دیوانها و محاکم کیفری بینالمللی به طور رسمی دارای دو دسته از قربانیان قلمداد میشوند. دسته اول، اشخاص حقیقی که عمده قربانیان جرایم و جنایات بینالمللی را تشکیل میدهند و دسته دوم، نهادها، سازمانها و به طور خاص اموال فرهنگی هستند. البته، در این میان با توجه به تجارب تاریخی در دو جنگ جهانی و سپس مخاصمات مسلحانه متعدد پس از آن، جامعه بینالمللی نیز در سطحی بالاتر همواره به عنوان یک قربانی ضمنی در تمامی جرایم بینالمللی قابل توجه است. با این تفسیر به نظر میرسد میتوان گفت که در همه جرایم باید زیان وارده به قربانیان جبران شود. به این ترتیب، حتی جرایمی که دارای قربانی نیستند قابل جبران در حق جامعه بینالمللی خواهند بود.https://jclc.sdil.ac.ir/article_49831_603db76c9c5769112ba5689eb0e2bec0.pdf