پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Defendant's Silence Connection with the Principle of Self Incrimination and its Safeguards in Criminal Law of Iran and United States Jurisprudenceارتباط حق سکوت متهم با اصل نفی خوداتهامی و ضمانتاجرای آن در حقوق کیفری ایران و رویه قضایی ایالاتمتحده730110515FAجواد صالحیدانشیار گروه حقوق دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-7402-1176Journal Article20190501Defendant's right to silence is a guarantee of his defense rights and is in direct connection with the principle of Self-Incrimination. This situation is different by requirements function in criminal law of Iran and United States Jurisprudence. Study of the relationship between the right to silence and the principle of self-incrimination in criminal law of Iran and the United States Jurisprudence, and precondition for the detention of the accused and how it is cited in the conviction of the accused, with regard to possible safeguards, is subject of this article. Main question of this research is what is the relationship between the principle of self-incrimination and the declaration of the right of silence to the accused in criminal law and its safeguard? Findings of this research show that the principle of self-incrimination and the observance of the defendant's right to silence are both parts of fair trial’s coin. Observance of the right to silence and the principle of self-incrimination are separate in Iran's criminal law and non-distorted based on their own, but are not subject to any preconditions. United States Jurisprudence have interpreted the principle of Self-Incrimination as set forth right to silence in the fifth Constitution Amendment, and they are subordinate to same guarantee of insubstantiated statements made by the accused, but believes precondition for them.<span lang="AR-SA" dir="RTL">حق سکوت متهم، جلوهای از حقوق دفاعی وی و در ارتباط مستقیم با اصل نفی خوداتهامی است. این وضعیت در حقوق کیفری ایران و ایالاتمتحده تابع مقتضیات متفاوت است. بررسی رابطه میان حق سکوت و اصل نفی خوداتهامی در حقوق کیفری ایران و رویه قضایی ایالاتمتحده و پیششرط بازداشت متهم و نحوه استناد به آن در محکومیت متهم با در نظر گرفتن ضمانتاجراهای احتمالی آن موضوع این نوشتار است. سؤال اصلی پژوهش این است که رابطه میان اصل نفی خوداتهامی و اعلام حق سکوت به متهم در حقوق کیفری و ضمانت اجرای آن چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد اصل نفی خوداتهامی و رعایت حق سکوت متهم دو روی سکه دادرسی عادلانه هستند. رعایت حق سکوت و اصل نفی خوداتهامی در حقوق کیفری ایران با اتکاء به ضمانتاجراهای خود تفکیک و نامتوازن شدهاند، لیکن منوط به هیچ پیششرطی نیستند. رویه قضایی ایالاتمتحده از اصل نفی خوداتهامی مقرر در اصلاحیه پنجم قانون اساسی به حق سکوت تعبیر کرده است و هر دو را بهنحو یکسان تابع ضمانتاجرای بیاعتباری اظهارات اخذشده از متهم قرار داده است، لیکن برای آنها قائل به پیششرط است.</span>پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Convergence and Divergence of Counter-Terrorism Financing Rules in Iranian, Afghan and International Documentsهمگرایی و واگرایی مقررات مبارزه با تأمین مالی تروریسم در حقوق ایران، افغانستان و اسناد بینالمللی3152110516FAحمیدرضا دبیرزادهگروه حقوق جزا و جرم شناسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.احمد حاجی ده آّبادیگروه حقوق جزا و جرم شناسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. عضو هیئت علمی گروه حقوق، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.حسن پوربافرانیگروه حقوق جزا و جرم شناسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. عضو هیئت علمی گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0009-0003-8166-4051Journal Article20190915In the field of international law it is the norms and requirements that are addressed in the UN Security Council Resolution 1373 (2001) (which is required by Article 25 of the United Nations Charter) and the Convention on the Suppression of the Financing of Terrorism (1999) Search. Other data provided by the Anti-Terrorism Financing Act (2004) in Afghanistan, as well as the Anti-Terrorism Financing Act (2015) and the Amending the Anti-Terrorism Financing Act (1397), which are not in conflict with the law and the Constitution. A law is in place to finance terrorism. The findings of this article confirm the relative convergence between Iranian and Afghan criminal law, but divergence can be summarized as follows: First. Technical deficiencies in the 1999 Convention that are not evident in the laws of Afghanistan and Iran. These include: 1) failure to provide sufficient scientific precautionary principles in the convention; 2) addressing the subject matter and failure to provide the necessary method for the discovery of the crime and prosecution and trial separately; Second, Take necessary measures to prevent terrorist acts, including providing timely warnings to other countries through the exchange of information.در عرصه حقوق بینالمللی سخن از هنجارها و الزاماتی است که خواستگاه موضوع طرحشده را در قطعنامه 1373 (2001) شورای امنیت سازمان ملل متحد (که بهموجب ماده 25 منشور ملل متحد، لازمالاتباع است) و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1999) میجوییم. در کشور افغانستان نیز شاهد عزم جدی در مبارزه با این پدیده شوم هستیم؛ قانون مبارزه علیه تمویل تروریسم (1383) در افغانستان و همچنین قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1394) و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (1397) که عدمِمغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام نگردیده است، دیگر دادههای قانونی در مواجهه با تأمین مالی تروریسم هستند. یافتههای این مقاله که با الهام از مهمترین معیار و شاخص حقوقی که عبارت از مطالعه مقارنهای قوانین در سه حوزه موردمطالعه است، مؤید همگرایی نسبی بین حقوق کیفری ایران و افغانستان از حیث تقنینی است؛ اما مصادیق واگرایی را میتوان اینگونه احصاء کرد: اول. داشتن ایرادات فنی در کنوانسیون 1999 (که در حقوق افغانستان و ایران این ایرادات مشهود نیست) که به قرار ذیل هستند: 1- عدمِارائه اصول پیشگیرانه علمی کافی در نصّ کنوانسیون؛ 2- پرداختن به حواشی موضوع و عدمِارائه متد لازم درمورد کشف این جرم؛ 3- عدمجانمایی دقیق تکالیف و بایستههای حقوق بشری در کشف، تحقیق، تعقیب و محاکمه بهصورت تفکیکشده. دوم. انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع اعمال تروریستی ازجمله دادن اخطارهای بهموقع به دیگر کشورها ازطریق تبادل اطلاعات.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621The Challenges of Decriminalization and Their Resolutionsچالشهای جرم زدایی و راههای برونرفت از آن5374110517FAمحمد غفاریدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهرانجنوب، تهران، ایران.رحیم نوبهاردانشیار دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20191009Decriminalization is often accepted in different criminal law systems due to its philosophical-moral foundations. However, less attention is paid to the challenges of decriminalization. The aim of this article is to defend decriminalization in a framework while evaluating its challenges. There are some bases that support decriminalization. Among them are inefficiency of criminalization in controlling criminality, insistence of Human Rights and Islamic teachings on minimum interference in the rights and freedoms of citizens and the necessity of morality development through the elimination of external restrictions and coercions. Decriminalization, meanwhile, may violate the rights of victims and defendants. According to the findings of this research, it is possible to overcome these challenges through providing non-criminal sanctions such as civil, administrative and insurance ones in order to protect victims. There is, also, room for generalizing the rules of fair trial to non-criminal cases. Therefore, decriminalization is not only acceptable with regard to unnecessary crimes, but also necessary in some cases.جرمزدایی بهدلیل برخورداری از مبانی فلسفی ـ اخلاقی در نوع نظامهای حقوقی در چهارچوبی موردپذیرش قرار گرفته است. بااینحال چالشهایی که جرمزدایی با آن مواجه است کمتر موردتوجه قرار گرفتهاند. این مقاله ضمن دفاع از جرمزدایی در چهارچوبی معقول تلاش کرده است چالشهای پیش روی جرمزدایی را واکاوی نماید. جرمزدایی با چالشهایی مانند آسیب به حقوق بزهدیدگان و متهمان، خطر شیوع و عادی شدن رفتار جرمزداییشده، تحمیل هزینه سنگین طرح دعوای حقوقی به قربانی، ناسازگاری جرمزدایی با فرهنگ حاکم بر جامعه و نگرانی از ناکارایی رویکردهای جایگزین جرمانگاری و دشواری انتخاب دیگر شیوههای کنترل اجتماعی از میان طیف وسیع کنترلهای اجتماعی روبهروست. برابر یافتههای این پژوهش، میتوان با پیشبینی تضمینهای غیرکیفری برای حمایت از بزهدیدگان و تعمیم حقوق موضوع دادرسی عادلانه به قوانین غیرکیفری، ضمن ارتقای فضیلت و اخلاق در جامعه بر اینگونه مشکلات چیره شد و درنهایت به نفع جرمزدایی از جرایم غیرضرور نظر داد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Evolution of Retribution of Superior Criminal Responsibility in International Lawتحوّلات انتساب مسئولیت کیفری آمر و مأمور در حقوق بینالملل7598110518FAحسین عسکری راددانشجوی دوره دکترای حقوق بینالملل عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سیّدقاسم زمانیاستاد گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات).Journal Article20190108The concept of Superior Responsibility is well rooted in the history of clashes and confrontations of states, nations and civilizations. Historically the norm of “might is right” had justified the acts of the superior state regardless of the probable criminal nature of the deeds. This could be well applied to the colonial history of the west since 17th century. The mere superiority in power, precisely the military capabilities, sufficed to provide carte blanche for intrusion without accountability. There have been regional and international efforts to improve the drastic lack of responsibility by powerful states; the principle of Westphalia Sovereignty was the first European attempt to improve the matter. Nonetheless outside Europe, the irresponsible modus operandi remained a reality for the colonized states. Furthermore, in 1800s the Act of State doctrine in the US came into existence. The two doctrines remain the sole sources of the discourse until the First World War it was between the two world wars that the challenges of the discourse of responsibility versus irresponsibility was once again brought into the attention. The Nuremberg Charter, for the first time, put an end to the rhetoric in favor of the irresponsibility theory by acknowledging that: “the official position of defendants, shall be considered as freeing them from responsibility.” <br />The aforesaid phrase became the cornerstone of the Attributing Responsibility. Also, inferiors and soldiers deemed as responsible due to the fact that, they were human before being soldiers. Under the Charter, the superiors were also taken responsible not only for their own direct orders and acts, but also vicariously liable for the acts of their inferiors. The superior has been defined as army commander or civil superior. Hence such responsibility should not be limited only to military personnel, as it should also be held applicable to the politicians.مفهوم مسئولیت مافوق ریشه در مخاصمات کشورها، ملل و تمدّنها دارد. بهطور تاریخی مفهوم «حق با قدرت است» با اقدامات دول پیروز، بدون توجه به ماهیت مجرمانه این اعمال، توجیه شده است. این موضوع بهخصوص از قرن هفدهم در مفهوم استعمار غربی به ثبوت رسیده و برتری نظامی، کارت سبز دول قدرتمند برای تجاوز بدون پاسخگویی بوده است. تلاشهای زیادی برای برطرف نمودن این خلأ ازجمله در وستفالیا و توسط اروپائیان صورت گرفته است. با وجود این، در خارج از اروپا، در کشورهای استعمارزده، این وضعیت باقی ماند تا در سالهای ۱۸۰۰، نظریه «عمل دولت» پا به عرصه وجود گذاشت.<br /> چالش مسئولیت و عدمِمسئولیت در میانه دو جنگ جهانی دوباره مطرح شد. منشور نورمبرگ، برای اولین بار با رویکرد «موقعیت رسمی نمیتواند موجب سلب مسئولیت گردد» و سربازان قبل از مأمور بودن انسانند، نقطه پایانی بر بیمسئولیتی گذاشت.<br /> بهموجب این منشور، فرماندهان نهفقط در قبال فرامین خود که در قبال اعمال زیردستان نیز مسئولند، چنین مسئولیت خاص نظامیان نیست بلکه سیاستمداران را نیز دربرمیگیرد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Preventing Bank Offenses through Promoting Social Responsibilityپیشگیری از جرایم بانکی ازطریق ارتقای مسئولیت اجتماعی99122110519FAرامین علیزادهدکترای تخصصی حقوق کیفری و جرمشناسی، کارشناس حقوقی بانک رفاه کارگران و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.حسین غلامیاستاد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190414Corporate social responsibility (banks) is one of the important banking system issues which one of its effects is preventing banking crimes. Implementation of social responsibility principles and disciplines is of high importance in banks. Actually, “social responsibility’ pattern is a managerial expression, when exercising, crimes and banking crimes reduction is one of its functions. Actually CSR or corporate social responsibility is commitment of business sector for cooperating in sustainable economic development through working with staff, family and society for improving the quality and in this regard ISO 26000 and equator principle in 10 articles following social standardization of banks which today are accepted by 68 international banks, could be referred to. Therefore, in fact corporate social responsibility or CSR is a managerial discussion which entered into law, as well. Since it is a prevention mechanism and could be used in banking laws, as well. Prevention system caused by corporate social responsibility also is a self-regulation mechanism which is considered as one of the most important noncriminal techniques. In this paper, there is an attempt to study its role in preventing banking crimes through descriptive-analytical method aiming to express social responsibility.مسئولیت اجتماعی شرکتها (بانکها) بهعنوان یکی از موضوعات مهم نظام بانکداری است که یکی از آثار آن، پیشگیری از جرایم بانکی میباشد. پیادهسازی اصول و مقررههای مسئولیت اجتماعی در بانکها از اهمیت خاصی برخوردار است. درواقع الگوی «مسئولیت اجتماعی»، یک اصطلاح مدیریتی است که درصورت اجرایی شدن آن، شاهد کاهش جرایم و تخلّفات بانکی خواهیم بود. درواقع (CSR) یا مسئولیت اجتماعی بانک، تعهد واحد تجاری برای مشارکت در توسعه اقتصادی پاینده ازطریق کار کردن با کارکنان، خانواده و جامعه برای بهبود کیفیت است و در این راستا میتوان به ایزو 26000 و اصل اکواتور اشاره کرد. ایزو 26000 بهعنوان استاندارد مسئولیت اجتماعی به بررسی چالشهای شرکتها پرداخته و اصول اکواتور نیز در ده اصل بهدنبال استانداردسازی اجتماعی بانکها میباشد که امروزه 68 بانک بینالمللی آن را پذیرفتهاند. پس درواقع مسئولیت اجتماعی شرکت یا سیاسآر، بحث مدیریتی است که در حقوق نیز وارد شده است، زیرا سازکار پیشگیری است و در حقوق بانکی میتواند مورداستفاده قرار گیرد. نظام پیشگیری حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت نیز سازکاری خودتنظیمی است که از مهمترین تکنیکهای غیرکیفری محسوب میگردد. در این مقاله سعی بر آن است به روش توصیفی ـ تحلیلی، با هدف تبیین مسئولیت اجتماعی، به نقش آن در پیشگیری از جرایم بانکی پرداخته شود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621The Right to Counsel for the Accused on the Procedure of the UN Human Rights Committeeحق برخورداری متهم از وکیل در رویة کمیته حقوق بشر ملل متحد123149110520FAسید مصطفی موسوی میرکلائیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گلستان، ایران.باقر شاملودانشیار حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.ایرج گلدوزیاناستاد حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گلستان، ایران.Journal Article20191109Today, the right to counsel for the accused is recognized in the course of criminal proceedings in most legal systems. International law pursues this right along with other human rights. International law has focused on the right to counsel at two levels: First that, international courts, such as the International Criminal Court, apply these rules in their own rules of procedure and in their own practice; and Second that, states in their national legal systems don’t fail to grant this right to the accused. International law has established bodies to ensure human rights at the level of states. One of these bodies is the Human Rights Committee, which has formed according to the International Covenant on Civil and Political Rights (1966). This article intends to investigate the right to counsel in the Procedure of the Human Rights Committee. The outcome of this writing is that the Committee develops the right to counsel and interprets the right to defense set forth in the Covenant to the right to counsel with many of its requirements.امروزه حق برخورداری از وکیل برای متهمان در فرایند رسیدگی کیفری در غالب نظامهای حقوقی بهرسمیت شناخته میشود. نظام حقوق بینالملل نیز این حق را در کنار سایر حقوق بشر پیگیری میکند. توجه حقوق بینالملل به حق برخورداری از وکیل در دو سطح صورت گرفته است: نخست آنکه محاکم بینالمللی همچون دیوان کیفری بینالمللی این ضابطه را در قواعد و رویه خود مرعی دارند و دوم آنکه دولتها در نظامهای حقوقی ملّی خود از اعطای این حق به متهمان قصور نورزند. حقوق بینالملل بهمنظور تضمین این معیارهای حداقلی، نهادها و ارکانی تأسیس نموده است. یکی از این نهادها کمیته حقوق بشر است که بهموجب میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) تشکیل شده است. مقاله حاضر بهدنبال آن است که حق برخورداری از وکیل را در رویه کمیته حقوق بشر واکاوی نماید. برآمد این نوشتار آن است که کمیته در حوزة حق برخورداری از وکیل توسعه ایجاد نموده و از حق دفاع مندرج در میثاق به حق برخورداری از وکیل با بسیاری از ملزومات آن نائل میآید.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Judicial Supervision in the Pretrial Stage; Comparing Iran's Criminal Procedure and International Criminal Courtبررسی تطبیقی نظارت قضایی در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادرسی کیفری ایران و دیوان کیفری بینالمللی151172110521FAحسین عبدیدانشآموخته دکترا، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.محمدعلی اردبیلیاستاد گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20180422One of the aspects of the fair trial, along with the principles of “respect for human rights” and “respect for ethics”, is the existence of a proper structure in the process of criminal procedure. Structurally, two models are currently closed and open to criminal proceedings in different countries. In closed packages, an officer in the preliminary investigation stage (prosecution stage) is not in a position to exercise judicial remedies that conflicts with the right of individuals to privacy and their freedom (such as the inspection of homes and interim detention orders), and actions the above is available to an independent and impartial judiciary who has not been involved in conducting investigations and gathering grounds for crime. While in the open pattern, the investigating officer will decide on the above actions. The International Criminal Court model is a closed model because the prosecutor of the court in the above acts is under the supervision of an institution called the “Elementary Branch”, while the Iranian pattern has always been an open pattern. The Code of Criminal Procedure, approved in 2013, is also emphasized on the open model. The realization of fair trial standards as well as the global tendency towards a model of the package requires the creation of a closed model in Iran, and the International Criminal Court model is considered to be an appropriate criminal procedure design for Iran.یکی از جنبههای تشکیلدهنده دادرسی منصفانه در کنار ارکان «رعایت حقوق بشر» و «احترام به اصول اخلاقی»، وجود ساختار مناسب در فرایند آیین دادرسی کیفری است. بهلحاظ ساختاری درحالِحاضر دو الگوی بسته و باز بر دادرسی کیفری کشورهای مختلف حاکم است. در الگوی بسته، مقام متصدّی مرحله تحقیقات مقدماتی (دادستان یا بازپرس)، در انجام اقداماتی که جنبه قضایی داشته و با حق افراد به حریم خصوصی و آزادی ایشان در تعارضاند (مانند دستور تفتیش منازل و قرار بازداشت موقت)، اختیاری نداشته و اقدامات فوق در اختیار مقام قضایی مستقل و بیطرف دیگری قرار دارد که خود در انجام تحقیقات و جمعآوری دلایل مرتبط با جرم دخالتی نداشته است. درحالیکه در الگوی باز، مقام متصدّی تحقیقات، خود درمورد اقدامات فوق تصمیمگیری مینماید. الگوی دیوان کیفری بینالمللی از آن جهت که دادستان دیوان در اقدامات فوق، تحت نظارت نهادی با عنوان «شعبه مقدماتی» قرار دارد، الگوی بسته محسوب میشود. درحالیکه الگوی ایرانی همواره الگوی باز بوده است. در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 نیز الگوی باز پذیرفته شده است. به آن معنا که بازپرس در ایران، جز درموارد معدود، بهتنهایی راجع به حق آزادی یا بازداشت افراد تصمیمگیری کرده و نهایتاً تصمیم او قابلاعتراض است. درواقع، دادرسی ایران، فاقد نهاد قضایی ناظر بر اقدامات بازپرس است. این ایراد زمانی پررنگتر میشود که دادستان نیز در برخی مواقع ازجمله جرایم غیر ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری میتواند راجع به این حقوق افراد تصمیمگیری نماید. تحقق موازین دادرسی منصفانه و نیز تمایل جهانی به الگوی بسته مستلزم ایجاد الگوی بسته در ایران است و الگوی دیوان کیفری بینالمللی در طراحی دادرسی کیفری مناسب برای ایران راهگشا محسوب میشود.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Criticism on the Special Criminal Courts in Iranنقدی بر دادگاههای کیفری اختصاصی در ایران173203110522FAعلی دهقانیدانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.محمد آشوریاستاد حقوق کیفری و جرمشناسی (استاد راهنما)، گروه حقوق کیفری دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20171205 <br />The establishment of specialized courts may jeopardize the principle of equality of treatment with the courts, as enshrined in international human rights instruments. These documents do not preclude the establishment of specialized courts; Although, in the wind it seems that the formation or existence of special courts violates the right to equality before the court; however, it seems that in certain segments of society in terms of special conditions and obligations to the community and the specialized nature of their offenses, the existence of such references provided that fair trial standards and criteria are required, such courts exist in most countries. Compared to other specialized courts, they can be regarded as non-violations of equality before the court if they comply with all the requirements of a fair trial similar to that of ordinary courts. Iran's Criminal Procedure Code has taken a transformative approach to individual courts and has approached these trials in a charged manner, making revolutionary and military courts subject to the procedure of public criminal courts. The Criminal Procedure Code adopted in 2013 has taken steps to increase the number of crimes within the jurisdiction of the revolutionary courts, but has made the proceedings in these courts subject to the general rules of procedure.تشکیل دادگاههای اختصاصی ممکن است رعایت اصل تساوی افراد درمقابل دادگاهها را که در اسناد بینالمللی مربوط به حقوق بشر موردِتأکید قرار گرفته است، به مخاطره اندازد. این اسناد تأسیس دادگاههای اختصاصی را منع نمیکند؛ اما آنچه تأکید شده رعایت مؤلفههای دادرسی عادلانه و منصفانه در آن دادگاهها میباشد. هرچند در بادی امر چنین بهنظر میرسد که تشکیل یا وجود دادگاههای اختصاصی حق برابری درمقابل دادگاه را نقض میکند؛ لیکن بهنظر میرسد درخصوص برخی اقشار جامعه بهلحاظ شرایط خاص و تکالیفی که در قبال جامعه دارند و تخصصی بودن جرایم ارتکابی آنان، وجود چنین مراجعی به شرط تضمین معیارها و استانداردهای دادرسی عادلانه ضروری باشد، کما اینکه در اکثر کشورها چنین دادگاههایی وجود دارد. نسبت به سایر دادگاههای اختصاصی درصورتی میتوان تشکیل آنها را عدمِنقض برابری درمقابل دادگاه دانست که کلیه ضوابط دادرسی عادلانه مشابه با دادگاههای عادی در آنها رعایت شود. قانون آیین دادرسی کیفری ایران رویکردی تحولگرایانه نسبت به دادگاههای اختصاصی داشته و رسیدگی در این دادگاهها را به شیوه اتهامی نزدیک نموده است و دادگاههای انقلاب و نظامی را تابع آیین دادرسی دادگاههای کیفری عمومی قرار داده است. قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 درجهت افزایش جرایم واقع در صلاحیت دادگاههای انقلاب گام برداشته است؛ لیکن رسیدگی در این دادگاه را تابع مقررات عام رسیدگی قرار داده است. در این مقاله دادگاههای اختصاصی ایران با تکیه بر اسناد بینالمللی و قانون آیین دادرسی کیفری موردنقد و بررسی قرار میگیرد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621A Criminological Study of the Effective Internal Factors on Committing Crimes against Humanityبررسی جرمشناختی عوامل داخلی مؤثر بر ارتکاب جرایم علیه بشریت205226110523FAسمیرا گل خنداناستادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران.محمد علی حاجی ده آبادیدانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20191022The crimes committed against humanity are amongst the clear violations of criminal international law and extra ordinary forms of collective violence which were not in the focus of criminologists for a long time, since the prosecution, trail and punishment of those committing these crimes did not prevented them from perpetrating crimes, studying the criminological nature of these crimes to knowing reasons and factors of committing these crimes could be a good help for international criminal justice to fight against them knowingly and to achieve an effective international criminal policy to prevent them. The present article tries to study the internal factors leading to these crimes, among which the role of the government, cultural structure, life difficult conditions, the role of national media resulting in these crimes can be mentioned.جرایم علیه بشریت نقضهای فاحش حقوق بینالملل کیفری و صورتهای فوقالعاده خشونت جمعی هستند که جرمشناسان به دلایل مختلف، مدتها به آنها توجه نداشتهاند؛ اما ازآنجاکه تعقیب، محاکمه و مجازات مرتکبین اینگونه جرایم، تاکنون از ارتکاب مجدد آنها مانع نشده است، بررسی جرمشناختی این جرایم درجهت شناخت علل و عوامل ارتکاب آنها میتواند کمک مؤثری برای عدالت کیفری در مقابله آگاهانه با آنها و نیز دستیابی به یک سیاست جنایی مؤثر در پیشگیری از اینگونه جرایم باشد. بر همین اساس در این مقاله عوامل داخلی مؤثر بر ارتکاب این جرایم موردبررسی قرار گرفتهاند. از عوامل داخلی، بررسی نقش دولت حاکم، ساختارهای فرهنگی، شرایط سخت زندگی و نقش رسانه ملّی در پدیدآیی این جرایم است که به آنها پرداخته شده است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Analyzing the Draft Convention on Crimes against Humanityبررسی پیشنویس کنوانسیون منع و مجازات جنایات علیه بشریت227254110556FAهاله حسینی اکبرنژاداستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران.حوریه حسینی اکبرنژاداستادیار، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20190505The adoption of a Convention on Crimes against Humanity and preferably one that also updates the Genocide Convention would mark another milestone in the evolution of the international criminal justice system. In 2017 the International Law Commission (ILC) adopted 15 draft Articles and a draft Preamble. This essay examines the history of the ILC draft and analyses several of its major provisions in light of the existing corpus of international criminal law. An important question in this relation is the necessity and the innovations of the draft in spite of the ratification of the Rome Status. There are pros and cons in the comparative analyzing of the draft that examined in this article. However the Commission’s work could be enhanced and the new treaty made more robust by addressing certain deficiencies in the draft, many of which would either reinforce the jus cogens nature of the crime or enhance the preventive regime the draft seeks to bring into existence.تدوین و تصویب کنوانسیون منع و مجازات جنایات علیه بشریت، اقدام مؤثری در تحوّل نظام عدالت کیفری بینالمللی و تقویت نظامهای قضایی ملّی برای مقابله با بیکیفری بهشمار میآید. در سال 2017 کمیسیون حقوق بینالملل، پیشنویس کنوانسیون مشتمل بر مقدمه و 15 ماده را ارائه نمود. در این مقاله، پیشینه و مفاد پیشنویس در چهارچوب کلّی حقوق بینالملل کیفری موردِبررسی تحلیلی قرار خواهد گرفت. سؤال کلیدی در رابطه با این سند آن است که علیرغم تصویب اساسنامه رم و تأسیس دیوان بینالمللی کیفری، ضرورت تصویب و دستاوردهای جدید این معاهده چه میباشد؟ در بررسی تطبیقی پیشنویس کنوانسیون با اساسنامه رم، شاهد برخی نقاط قوت و ضعف هستیم که در این مقاله بهتفصیل موردِبررسی قرار گرفتهاند. در مجموع اقدام کمیسیون با مشارکت و همکاری دولتها و دیگر بازیگران بینالمللی در راستای شناسایی تعهد دولتها در ممنوعیت ارتکاب جنایات علیه بشریت بهعنوان یک قاعده آمره بینالمللی گامی مؤثر است تا هدف پیشگیری و مجازات این جنایات بهنحو مطلوب تأمین و تمهید گردد.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Mutual Legal Assistance in Cybercrimesمعاضدت قضایی متقابل درزمینۀ جرایم سایبری255278110557FAتوقان نظامی نرجآباددانشجوی دوره دکترای حقوق، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.لیلا رئیسیدانشیار دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20190501Prosecuting cybercrimes requires access to data related to criminal cyber activities. While wanted computer data which is in fact evidence of crime may be loaded on a system or a server in territory of other state. In this situation prosecutors’ access to them may cause the violation of that state’s sovereignty. Unless this is done through international cooperation with that state. Cooperation in this area is often done through mutual legal assistance. Legal assistance is a traditional and a known method of international cooperation in criminal matters. But the characteristics of cyber space and computer data affect legal assistance in cybercrimes. This essay is trying to clear the different dimensions of these effects and who they work. The characteristics of cyber space and compute data have made the usage of legal assistance important in fighting cybercrimes and also have caused the initiation of new forms of legal assistance. In addition, these characteristics have caused some problems in mutual legal assistance.تعقیب و پیجویی جرایم سایبری مستلزم دسترسی به دادههای مربوط به فعالیتهای مجرمانۀ سایبری است. درعینحال ممکن است دادههای رایانهای موردنظر که درواقع ادلّۀ بالقوۀ جرم هستند بر روی سیستم یا سروری مستقر در قلمروی دولتی دیگر قرار داشته باشند. در این صورت دسترسی مأمورین تحقیق به آن دادهها میتواند موجب نقض حاکمیت دولت مزبور گردد مگر اینکه ازطریق همکاری بینالمللی با آن دولت صورت گیرد. همکاری دراینزمینه اغلب در چهارچوب معاضدت قضایی صورت میگیرد. معاضدت قضایی روشی مرسوم و شناختهشده برای همکاری بینالمللی در امور کیفری است اما ویژگیهای فضای سایبری و دادههای رایانهای، معاهدات قضایی درزمینۀ جرایم سایبری را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله درصدد روشن ساختن چگونگی این تأثیرات و ابعاد مختلف آن است. ویژگیهای فضای سایبری و دادههای رایانهای موجب اهمیت یافتن استفاده از معاضدت قضایی درزمینۀ مبارزه با جرایم سایبری و نیز ایجاد اشکال جدیدی از معاضدت قضایی شده و همچنین همکاری بینالمللی ازطریق معاضدت قضایی را با مشکلاتی مواجه ساخته است.پژوهشکده حقوقی شهر دانشپژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی2345-298681520200621Analysis of the Penal Code for Unauthorized Users of Water, Electricity, Telephone, Sewage and Gas with Emphasis on Water and Wastewaterتحلیل قانون مجازات استفادهکنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز با تأکید بر حوزه آب و فاضلاب279292110558FAصدف داورپورکارشناسی ارشد، کارشناس حقوقی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، سمنان، ایران.حسن شهرویدانشجوی دکترا، مدیر حقوقی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20190828These days, public services such as water, electricity, gas, etc … have become an indispensable and integral part of human life, so even living without the benefit of these services seems impossible. With the widespread need of society on the one hand and the number of crimes in this area on the other hand, the need for preventive actions and strict confrontations is increasingly felt. The Iranian legislator has also enacted numerous laws that have either been dealt with a one-by-one case basis, such as the Fair Water Distribution Act, or in a few cases as provided in articles 660 and 687 of the Islamic Penal Code Section on related crimes which have dealt with several public services such as water and electricity. The last will of the legislator in the field of public services is the law on unauthorized users of water, electricity, telephone, sewage and gas, adopted on 1396/03/10, which despite having deficiencies and uncertainties plays an important role in updating laws and removing some flaws and ambiguities of the previous rules. In this article, we tend to review this newly adopted law by emphasizing on the laws relating to water and sewage.امروزه خدمات عمومی همچون آب، برق، گاز و ... جزء ضروری و جداییناپذیر زندگی انسانها گشته، بهگونهای که حتی زندگی بدون بهرهمندی از این خدمات ناممکن بهنظر میرسد. با این نیاز گسترده جامعه از سویی و تعدّد جرایم در این حوزه از سویی دیگر، نیاز به اقدامات پیشگیرانه و مقابلههای سختگیرانه بیشازپیش احساس میشود و قانونگذار ایران نیز دراینخصوص قوانین متعدّدی وضع نموده است که یا بهصورت موردی و اختصاصی به یکی از این خدمات مرتبط بودهاند، مانند قانون مجازات اخلالکنندگان در تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات کشور و یا درموارد معدودی مانند ماده 660 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به جرایم مرتبط با چندین مورد از خدمات عمومی مانند آب، برق و ... پرداخته است. آخرین اراده قانونگذار درزمینة خدمات عمومی، قانون مجازات استفادهکنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب 10/03/1396 میباشد که علیرغم کاستیها، ابهامات و ایرادات نقش مهمی در روزآمد کردن قوانین و رفع برخی ایرادات و ابهامات قوانین پیشین داشته است. در این پژوهش بر آنیم تا به بررسی این قانون تازهتصویب با تأکید بر حوزه آب و فاضلاب بپردازیم.